Elektromobily zamířily do Londýna

Londýn - Přední výrobci aut, která nevypouštějí škodlivé emise, si dali sraz v Londýně v areálu bývalé elektrárny Battersea na břehu Temže. Na obřím ekologickém veletrhu, který byl prvním svého druhu v Anglii, se představila jak mini-vozítka, tak opravdové sporťáky. Všechna auta zde byla zelená. Jak správně tušíte, o barvu se zde až tak nejedná.

EcoVelocity je zcela nový typ veletrhu. Veřejnosti se tu představují elektromobily, auta s hybridním pohonem nebo i s čistě spalovacím motorem. Všechna ale musí splňovat zásadní podmínku, a to minimum škodlivých emisí. „Chceme, aby se tu s posledními novinkami v tomto rozvíjejícím se oboru seznámila veřejnost,“ říká Giles Brown, ředitel veletrhu. 

Diváky může zaujmout například mini-vozítko Peel P50, které je i podle Guinessovy knihy rekordů nejmenším autem na světě. „Jízda v něm je pohodlná. Já měřím 188 centimetrů a vejdu se sem vcelku bez problémů,“ vypráví George Gilmore, manažer Peel Engineering. Podle výrobce je to auto s velkým srdcem. Elektromotor nahradil původní spalovací motor o objemu 50 kubických centimetrů. Pohánějí jej lithium-iontové baterie, zvládne rychlost 65 kilometrů za hodinu a na plně nabité baterie ujede 160 kilometrů. Vozítka jsou vyráběna na míru, takže si zákazník může přát téměř cokoli. Cena začíná v přepočtu na 360 000 korun.

Sjezd elektromobilů (zdroj: ČT24)

Další zajímavé mini auto se jmenuje Mia a je vyráběna ve Francii. Navrhovali ho studenti umění z Cerizay a velký důraz kladli na design. U stylového interiéru nezapomněli třeba dokovací stanici pro iPod. V současnosti je k dostání ve třech velikostech. Nejmenší pro jednoho člověka má dojezd od 90 do 130 kilometrů podle kapacity baterií. Objem kufru má 1500 litrů. 

Veletrh slavnostně otevřel starosta Londýna a milovník ekologie Boris Johnson. Ideu zeleného města propaguje před nadcházejícími olympijskými hrami ještě více. Chlubí se tím, že je ve městě zaregistrováno už na 3 tisíce elektromobilů. „Chápu, že se lidé u elektromobilů bojí hlavně omezeného dojezdu. Snažíme se proto budovat nabíjecí stanice. Když budou dostatečně rozšířené, pak snad veřejnost elektromobily přijme,“ doufá Johnson.

Giles Brown:

„Mnoho lidí říká, že jsou elektromobily nudné. Já jsem tu ale řídil auta, která jsou naprosto fantastická. Mají skvělé zrychlení i maximální rychlost. Jízda s nimi je doslova elektrizující.“

Někteří výrobci elektromobilů se začali specializovat na sportovní vozy. Například Nemesis zrychlí z nuly na 100 za 8 a půl vteřiny, Lightning GT dokonce za méně než 4 vteřiny. I mezi sporťáky se ale najdou praktičtější modely, jako je třeba britská Delta E4 Coupe. Maximální rychlost 240 kilometrů za hodinu, na jedno nabití ujede 320 kilometrů. A přesto má na elektromobil netradičně 4 sedadla. „Hodně se mluví o tom, jestli jsou 4 sedadla potřeba. Podle mě ano, je důležité, že se do auta vejdou děti nebo můžete někoho svést,“ říká Simon Dowson, výkonný ředitel Delta Motosport.

  • Elektromobil Nemesis zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/29/2893/289244.jpg
  • Elektromobil Lightning GT zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/29/2893/289243.jpg
  • Elektromobil Mia zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/29/2893/289259.jpg
  • Elektromobil zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/29/2893/289256.jpg

Pravým opakem je elektro-raketa Bluebird Electric. Jmenuje se po automobilu, se kterým sir Donald Campbell v 50. a 60. letech 20. století lámal rychlostní rekordy. 

Giles Brown:

„Doufáme, že zvládne přes 800 kilometrů v hodině. Jen díky elektřině. To je úžasné.“

Modré žihadlo čeká zřejmě stejně slavná budoucnost jako jeho jmenovce. Campbellův vnuk, Don Wales, by chtěl s Bluebird Electric příští rok pokořit stávající rychlostní rekord elektromobilů.