Cesta taxíkem je nejlepší v Barceloně, Praha pohořela

Berlín – Jen pět testovaných evropských velkoměst dopadlo v testu kvality taxislužeb hůř než Praha. K tomuto závěru dospěl německý autoklub ADAC, podle něhož nejkvalitnější taxislužby v Evropě nabízí Barcelona a Mnichov. ADAC jako konkrétní nedostatek pražských taxikářů vyzdvihl umělé prodlužování trasy. Celkově nejhůř dopadly Řím a Lublaň.

Inspektoři ADAC, kteří se nechali převážet taxíky, se vydávali za byznysmeny. Hodnotili pak řidiče, vůz i dodržování nejkratší trasy. Jedním z kritérií byla rovněž cena. Za nejčastější problémy test vyhodnotil nesprávně vyplněné účtenky, chybějící licenční průkazky, nepřijímání kreditních karet a umělé navyšování ceny jízdou nesmyslnými oklikami.

Právě to se ukázalo jako hlavní problém pražských taxikářů. ADAC popisuje jeden do očí bijící případ předražení, kdy pražský taxikář zpočátku jízdu nabízel za 900 korun a teprve po protestu testujícího cenu srazil na 600 korun, což ale stále bylo výrazně víc, než odpovídalo stanoveným taxám. Dotyčný vůz neměl taxametr. Šofér se navíc musel radit s kolegou, zda zná cíl, a musel se dodatečně dívat do mapy. Kontrolor ADAC spočítal, že zbytečně najel 46,5 procenta z celkové trasy.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Kategorie: taxikáři, vozy, čistota, cena a dodržování předpisů

Lepší hodnocení než „dostatečné“ žádné z měst v dílčí kategorii taxikáři neobdrželo. Naopak téměř polovina v tomto ohledu zcela propadla, neboť šoféři nesplnili ani nejzákladnější standardy. Nejlepší hodnocení, 78,1 procenta, získali mnichovští taxikáři.

Celkový vítěz Barcelona vděčí za své umístění i poměrně ochotným řidičům, kteří dostali 77,8 procenta, a umístili se tak na druhé příčce před šoféry z Paříže, Kolína nad Rýnem a Berlína. Nejhorší jsou prý taxikáři v Římě. V dalších dílčích kategoriích - vozy a jejich čistota, správně zvolená trasa a vyúčtování - se katalánská metropole dokonce umístila na prvním místě.

Nedodržování pravidel silničního provozu se objevilo v téměř 30 procentech všech případů v evropských městech. Mnoho taxikářů například telefonovalo za jízdy bez handsfree nebo nedodržovalo povolenou rychlost.

V cenové příznivosti zvítězila portugalská metropole Lisabon, kde svezení na vzdálenost sedm kilometrů se zavazadlem a s čekací dobou pět minut stojí ve dne zhruba osm eur (asi 200 korun). Následují Záhřeb, Madrid, Barcelona a Praha. Nejdražší je cestování taxíkem ve švýcarském Curychu, kde stojí sedm kilometrů více než 770 korun.