Nový Zéland čelí největší ekologické havárii v dějinách

Wellington – Z nákladní lodi Rena, která uvízla na útesu u Nového Zélandu, dál uniká topný olej. Skvrna už dorazila k pobřeží. Oblast navíc v noci zasáhla bouře, která znemožňuje pokračování záchranných prací. Loď, která plula pod liberijskou vlajkou, ztroskotala u novozélandských ostrovů minulý týden.

V pondělí večer uniklo z lodi dalších 350 tun oleje - k 20 tunám, které unikly z lodi od středečního ztroskotání. Silně rozbouřené moře způsobilo na lodi další poškození, záchranáři proto z bezpečnostních důvodů evakuovali zbytek posádky. Původně na palubě zůstávalo ještě 25 mužů, kteří pomáhali s odčerpáváním topného oleje z palivové nádrže.

Ministr životního prostředí Nového Zélandu Nick Smith označil nehodu za nejhorší námořní ekologickou katastrofu v historii země.

Rena, která patří řecké společnosti Costamare a plula pod liberijskou vlajkou, má trhlinu v boku a proraženou palivovou nádrž. Plavidlo vezlo kromě zhruba 1700 tun topného oleje i 2100 nákladních kontejnerů. Pokud se trup 236 metrů dlouhé Reny rozlomí, mohl by do moře uniknout veškerý topný olej - plus dalších 200 tun ropy.

Olejová skvrna dorazila v pondělí k pobřeží Nového Zélandu. Dehtové koule byly nalezeny i na pláži Mont Maunganui v oblasti Bay of Plenty, jedné z hlavních turistických destinací na severním ostrově. Olej již zahubil množství mořských ptáků, řada kormoránů a tučňáků je v péči veterinářů.

Nový Zéland a Austrálie přitom už roky bojují za větší kontrolu a zodpovědnost dopravců při proplouvání mezi korálovými útesy. Před rokem podobně uvízla čínská nákladní loď na Velkém bariérovém útesu. Kromě úniku paliva za sebou navíc nechala v korálovém útesu 250 metrů širokou a tři kilometry dlouhou rýhu.

Podle předpovědí meteorologů bude současnou bouři v Bay of Plenty doprovázet silný déšť a vítr dosahující rychlosti až 90 kilometrů v hodině.