Nejméně tři lidé zahynuli při havárii výletní lodi u italských břehů

Řím – Páteční havárie výletní lodi u západního pobřeží Itálie si dosud vyžádala životy dvou Francouzů, jednoho Peruánce a také 40 zraněných osob. Na palubě lodi byl podle seznamu cestujících jeden Čech, ovšem další podrobnosti o něm nejsou známy. Italská luxusní výletní loď Costa Concordia s více než čtyřmi tisíci osobami na palubě v noci uvízla na mělčině. Místní úřady ale ještě pátrají po zhruba 40 osobách, kteří na lodi cestovali a zatím se pohřešují. Italská prokuratura kapitána plavidla Francesca Schettina zadržela, hrozí mu až deset let vězení.

ANSA s odvoláním na místní soudní zdroje uvedla, že mezi mrtvými jsou dva francouzští turisté a peruánský člen posádky. Italský deník Il Messaggero přitom zpočátku informoval, že následkem lodního neštěstí zahynulo osm osob a další jsou pohřešovány. Záchranné práce pokračovaly podle agentury AFP ještě dnes nad ránem a provázela je panika. 

Plavidlo s 4 231 cestujícími najelo na mělčinu v pátek večer u ostrova Giglio, který se nachází nedaleko pobřeží jižního Toskánska. Loď při nárazu prý utrpěla trhlinu, začala nabírat vodu a naklonila se o 20 stupňů. „Vyhlásili jsme stav ohrožení a dovedli cestující na shromaždiště. Záchranné čluny ale bylo možné spustit jen z pravoboku,“ přiblížil steward Deodato Ordona. 

Havárie lodi Costa Concordia
Zdroj: ČTK/AP/Gregorio Borgia

Kromě pobřežní stráže, která měla k dispozici i vrtulník, se lodi vydala na pomoc také další plavidla pohybující se v oblasti. Někteří ale 400 metrů ke břehu raději doplavali. Třem lidem se však pokus doplavat na břeh nezdařil a ve vodě zahynuli, jak uvedla spolupracovnice ČT Vědunka Lunardi s odvoláním na tamní úřady. 

Počet pohřešovaných stále klesá

Potápěči se snažili zjistit, zda ve vraku lodi není někdo uvězněn. Ale s příchodem tmy přerušili záchranné operace kolem lodi a obnoví je v neděli, uvedli představitelé pobřežní hlídky. Potápěči prozkoumali zatím jen malou část ponořené části lodi a zatím nenalezli další oběti ani stopy po žijících pasažérech. Loď se v posledních hodinách obracela na bok, ale kvůli malé hloubce je pravděpodobné, že se nepotopí zcela.

Podle místního prefekta Giuseppe Linardiho počet pohřešovaných „stále klesá“. Například byli nalezeni čtyři Američané na ostrově Giglio, kam je odvezl člověk, který je zachránil, řekl Linardi novinářům. Agentura AP uvedla, že porovnáváním seznamu cestujících se jmény zachráněných se počet pohřešovaných snížil asi na 40.

Podle agentury Reuters bylo na palubě asi 290 metrů dlouhé lodi 3 200 cestujících a 1 023 členů posádky. Nehoda se stala v pátek kolem 22:00. Loď byla na okružní plavbě po Středomoří. Mezi cestujícími bylo podle AFP prý asi tisíc italských turistů, přibližně 500 Němců a 160 Francouzů. Provozovatel lodi dříve v průběhu večera uvedl, že evakuace je „skoro u konce“ a že pro tuto chvíli není „příčiny problému“ s to určit.

Organizace pomoci se vyšetřuje, stejně tak příčiny. Podle expertů jsou možné dva scénáře, jak popisuje kapitán dálné námořní plavby Karel Zeman: „Buď chyba posádky, nebo technické problémy, ale to u osobních lodí většinou nenastává, protože tam je několik možností, jak loď uvést do pohybu, když třeba hlavní motor vypadne.“

Loď se odchýlila od trasy a dostala se jen jednu námořní míli od ostrova. Tamní útesy jsou přitom známé a dobře zmapované. „Když začaly problémy, tak se kapitán snažil dostat co nejblíže k pevnině, aby mohla začít evakuace,“ vysvětlil člen pobřežní stráže Francesco Paolilo.

Rozměry lodi Costa Concordia
Zdroj: ČT24

Costa Concordia: Luxusní gigant mezi parníky

Výletní loď Costa Concordia patří mezi giganty italských parníků. Dlouhá je 290 metrů a vysoká 60 metrů. Ještě v roce 2006, kdy vyjela z doků, byla vůbec největší v Itálii, nyní jsou ale ve flotile další čtyři lodi s podobnými rozměry. Na jejích 13 palub se mohlo vejít maximálně 3 700 pasažérů, dalších 1 000 lidí plavidlo obsluhovalo a staralo se o výletníky. Celkem zde bylo 1 500 kajut.

Na lodi bylo také 5 restaurací, 13 barů a čtyři bazény. Nechyběla ani běžecká dráha o délce 170 metrů. A luxusním podmínkám odpovídala také cena plavby. V zimních měsících se cena jednoho lístku pohybovala kolem 16 tisíc korun, v sezoně týdenní pobyt na lodi vyšel asi na 40 tisíc korun.

Kapitán podle Vědunky Lunardi tvrdí, že plul po běžné trase a narazil na skalisko, které není zaznamenáno na námořních mapách. Podle samotné plavební společnosti Costa byla loď příliš blízko u ostrova Giglio, nejméně o dvě námořní míle blíže, než měla být. Večer agentura ANSA oznámila, že italská prokuratura kapitána po výslechu zadržela. Pravděpodobně skončí před soudem, kde mu hrozí až deset let vězení.

Na lodi byl zřejmě jeden Čech

Na palubě lodi byl podle seznamu cestujících zveřejněného AFP jeden Čech, není ale známo, zda je mezi mrtvými nebo zraněnými. „Situaci monitoruje náš zastupitelský úřad v Itálii, je v kontaktu s místními úřady. V tuto chvíli ale nemáme k dispozici žádné informace o tom, že by se tam nacházel Čech,“ uvedl ještě dopoledne mluvčí ministerstva zahraničí Karel Šrol. Plavbu na Costa Concordia přitom nabízela například i česká cestovní kancelář Orbis Link.

Běžná trasa lodi Costa Concordia
Zdroj: ČT24

Loď podle provozovatele vyplula ze severoitalského města Savona a plánovala zastávky ve městech Civitavecchia, v Palermu, Cagliari, na Mallorce, v Barceloně a v Marseille. Problémy se objevily krátce po vyplutí z přístavu Civitavecchia nedaleko Říma.

„Zrovna jsme večeřeli, když najednou zhasla všechna světla. Slyšeli jsme ránu a takové sténání. Všechno ze stolu popadalo na zem,“ uvedl pro BBC cestující Luciano Astro. Když znovu rozsvítili, bylo prý cestujícím řečeno, že se porouchal generátor na výrobu elektřiny a že na jeho opravě se pracuje.

Cestující si ale všimli, že loď se naklání na stranu, načež jim posádka rozdala záchranné vesty a řekla, ať se seřadí před lávkami k záchranným člunům. Další cestující Mara Parmegianiová popsala scény „jako z Titaniku“: při evakuaci vznikla tlačenice a bylo slyšet křik a pláč. Vyproštění cestující nakonec strávili noc v nouzovém ubytování na ostrově – v hotelech, školách, kostelech ale i doma u místních. Teď už je většina z nich na italské pevnině.

Pasažéři si stěžovali na evakuaci

"Nakonec nás vzali k záchranným člunům, ale loď už byla tak nakloněná, že čluny v její horní části se nedaly spustit. Lidé proto panikařili ještě víc. Snažili se dostat k jiným člunům a posádka měla opravdu problém s tím ty nejvyděšenější pasažéry uklidnit,“ tvrdil pasažér Luciano Castro.

Agentura ANSA uvedla, že loď měla v italských vodách problémy již v roce 2008, když v sicilském Palermu ve větrném počasí narazila do přístavních doků. Plavidlo bylo poškozeno, nikomu se ale prý nic nestalo.