Námořní zákon zní: Kapitán opouští loď jako poslední

Praha – Francesco Schettino, kapitán lodi Costa Concordia, je podezřelý, že z paluby havarovaného plavidla utekl už tři hodiny před potopením. Pokud se obvinění potvrdí, porušil italský námořník historické pravidlo, že kapitán ztroskotanou loď opouští úplně poslední. Dříve to byla věc námořnické cti, nyní je tato povinnost zakotvená v zákoně o námořní plavbě.

„Velitel námořního plavidla je povinen opustit námořní plavidlo poslední,“ píše se v zákoně o námořní plavbě, který platí ve většině zemích. Od roku 2000 platí tato právní úprava i v suchozemském Česku. Na konci každé plavby také musí kapitán sepsat zprávu o stavu lodi.

Podle námořníků kapitáni už stovky let považují za nemyslitelné, aby velitel utekl z boje. Odpovědnost nese za vše možné i nemožné, zvlášť pokud se to týká posádky a cestujících. „V případě, že třeba omdlí nebo se mu stane nevolno, zastupuje ho první palubní důstojník,“ popisuje bývalý kapitán námořních nákladních lodí Václav Bozdech.

Reportáž Jitky Szászové a Kamily Štichové (zdroj: ČT24)

Na výletních lodích cestující absolvují bezpečnostní cvičení. Všichni na palubě totiž musí vědět, kudy a do kterého člunu v případě evakuace nastupovat a jak použít záchrannou vestu. Ještě důkladnějším tréninkem prochází posádka – od kapitána až po kuchaře.

Před třemi lety Evropská unie přijala nařízení, které má cestující více chránit. Z něj vyplývá, že v případě nehody lodi musí viník zaplatit vysoké odškodnění.