„Velitel námořního plavidla je povinen opustit námořní plavidlo poslední,“ píše se v zákoně o námořní plavbě, který platí ve většině zemích. Od roku 2000 platí tato právní úprava i v suchozemském Česku. Na konci každé plavby také musí kapitán sepsat zprávu o stavu lodi.
Podle námořníků kapitáni už stovky let považují za nemyslitelné, aby velitel utekl z boje. Odpovědnost nese za vše možné i nemožné, zvlášť pokud se to týká posádky a cestujících. „V případě, že třeba omdlí nebo se mu stane nevolno, zastupuje ho první palubní důstojník,“ popisuje bývalý kapitán námořních nákladních lodí Václav Bozdech.

Reportáž Jitky Szászové a Kamily Štichové
Na výletních lodích cestující absolvují bezpečnostní cvičení. Všichni na palubě totiž musí vědět, kudy a do kterého člunu v případě evakuace nastupovat a jak použít záchrannou vestu. Ještě důkladnějším tréninkem prochází posádka – od kapitána až po kuchaře.
Před třemi lety Evropská unie přijala nařízení, které má cestující více chránit. Z něj vyplývá, že v případě nehody lodi musí viník zaplatit vysoké odškodnění.