Thajci si potrpí na Hitlera, ale nemyslí to zle

Bangkok – Potkat mladé Thajce v tričkách s kresleným obrázkem Adolfa Hitlera dnes rozhodně není nic neobvyklého. V nejnovější vlně tamní „hitlerománie“ se kreslené pandy, Teletubbies i Ronald McDonald proměňují v alter ega nacistického vůdce, který v mladých Thajcích vyvolává jistou fascinaci. Turisté ze Západu jsou tímto trendem znechuceni. „Zraňuje to city každého Žida i každého civilizovaného člověka,“ říká například izraelský velvyslanec v Bangkoku Jicchak Šoham. Většina Thajců přitom o nacistech neví skoro nic a přitahuje je jen vizuální stránka hitlerovského režimu.

„Někteří cizinci jsou rozčíleni, když vidí tahle trička, přijdou dovnitř a stěžují si,“ připustil majitel malého krámku s textilem Seven Star v novém obchodním středisku Terminal 21 v centru Bangkoku, který je oblíbeným místem nákupních výprav turistů. Design s „McHitlerem“ je podle jeho slov nejoblíbenější, ale nabízí i karikatury Michaela Jacksona, Che Guevary nebo Kim Čong-ila, stejně jako hajlující postavičku z Teletubbies s růžovou svastikou místo anténky. Koupit se dají i trička s upravenými führerovými fotografiemi včetně jedné, na níž se nahý opaluje na tropické pláži. Trička stojí 200 až 370 bahtů za kus (asi 130 až 230 korun).

Před obchodem vyzývá ke vstupu velký panák v podobě Hitlera jako Ronalda McDonalda s motorkem poháněnou levou paží, která se zvedá nahoru a zase klesá v nacistickém pozdravu. Thajští zákazníci se vedle ní rádi fotí. „Není to o tom, že bych měl rád Hitlera,“ tvrdí majitel obchodu. „Ale vypadá legračně a ta trička jsou mezi mladými hodně oblíbená.“

Nakupující, kteří shánějí nacistické vlajky, reprodukce propagandistických plakátů Třetí říše, přívěšky s kříži či orly nebo falešné helmy SS, je mohou pořídit na víkendovém trhu Čatučak, kde se tyto předměty prodávají vedle portrétů Boba Marleyho a rastafariánských doplňků.

Thajci nevědí, co činí

Někteří zahraniční turisté považují podobnou zálibu v nacistických reliktech jednoduše za typický rys kultury thajské mládeže s tím, že vůbec neznají jejich význam. Většina mladých Thajců totiž o nacistech a jejich zločinech neví prakticky nic, a tak je přitahuje jen vnější odraz „slávy“ hitlerovského režimu s jeho vizuální propagandou.

Loni v září se skupina studentů objevila na sportovním dni v podomácku vyrobených nacistických uniformách a páskami se svastikou. Ulicemi je vedla teenagerka s falešným hitlerovským knírkem. Místní obyvatelé je nadšeně zdravili z chodníků, zatímco zahraniční turisté byli v šoku. V roce 2007 skupina studentů v Bangkoku uskutečnila obdobný pochod v kostýmech s nacistickou tématikou. Po kritice ze zahraničí se učitelé obou škol omluvili s tím, že neměli tušení, že se žáci hodlají převléknout za nacisty.

V roce 2009 muzeum voskových figurín v letovisku Pattaya propagovalo svou expozici obrovským plakátem s führerem a nápisem: „Hitler není mrtvý!“ Následoval poprask a vedení muzea rychle plakát odstranilo s tím, že rozhodně nechtělo nikoho urazit. „Chybí jim historická souvislost,“ poznamenal Rumun Harry Soicher, který učí na bangkocké střední škole. „Pokud nežijete v Thajsku, pak těžko uvěříte, že tím vážně nechtějí nikomu ublížit.“