Kauza tragické havárie letounu Concorde opět u soudu

Paříž - Ve Francii se dnes u odvolacího soudu znovu otevřel případ havárie letounu Concorde firmy Air France, při níž v červenci 2000 u Paříže zahynulo 113 lidí. Podle soudu první instance je za nehodu odpovědná americká letecká společnost Continental Airlines, jejíž letadlo tehdy startovalo před havarovaným Concordem. Nově souzeni budou podle serveru francouzského deníku Ouest-France i čtyři muži, kteří byli zproštěni viny, proti čemuž se prokuratura odvolala.

Soud ve Versailles u Paříže dnes zamítl žádost obhájců o odložení procesu. Vyhověl ale návrhu prokuratury, aby dva z osvobozených mužů měli samostatný proces po odvolacím řízení s ostatními, a to od 23. ledna příštího roku. Celý odvolací proces měl původně trvat do 9. května letošního roku.

Nehodu zavinila podle soudu lamela, kterou ztratilo letadlo Continental Airlines startující těsně před postiženým concordem. Náraz podle expertů roztrhl pneumatiku concordu, jejíž kusy pak prorazily palivovou nádrž. Ta se prakticky vzápětí vzňala a letoun se zřítil. „Continental je odpovědná za nehodu a úmrtí. Soud zcela potvrdil náš názor,“ konstatuje advokát Air France Fernand Garnault.

Continental Airlines byla v roce 2010 odsouzena k zaplacení milionu eur odškodného francouzským aeroliniím a dalších 200 tisíc eur jako pokutu. Technik americké společnosti odpovědný za špatné upevnění lamely, vyrobené navíc z nevhodného materiálu, byl odsouzen k 15 měsícům podmíněného vězení.

Roland Rappaport, zástupce rodin obětí:

„Nechápu, jak může být jen jeden člověk odpovědný za pád letadla a všichni ostatní včetně výrobce a provozovatele se dopustili jen nedbalostí.“

Ve hře jsou větší peníze než 30 milionů korun, k nimž byla Continental Airlines odsouzena. Air France vyplatila po havárii 2,5 miliardy korun rodinám obětí a tyto peníze chce teď po americké firmě. 

Katastrofa vedla k ukončení provozu concordů, které byly jedinými nadzvukovými dopravními letadly v dlouhodobém běžném provozu. Byly ovšem extrémně nákladné kvůli vysoké spotřebě pohonných hmot. Při poměrně vysoké ceně letenek si stroje, kterých se vyrobilo jen 20 kusů, získaly pověst exkluzivních letounů pro transkontinentální přepravu „horních deseti tisíc“.