Žádný strom neroste do nebe - ten tokijský ano

Tokio – Nejvyšší televizní věž světa Tokyo Skytree (Tokijský nebeský strom) byla dnes otevřena pro veřejnost. Kvůli očekávanému náporu byli vpouštěni jen lidé s rezervací, na zahájení provozu získalo před několika týdny v loterii vstupenky osm tisíc šťastlivců. Jde o druhou nejvyšší budovou světa po 828metrové dubajské věži Burdž Chalífa - a nejvyšší televizní věž na světě. Stavba je vysoká 634 metrů, vyhlídkové plošiny s restauracemi jsou 350 a 450 metrů nad zemí. Japonci se do nové dominanty Tokia okamžitě zamilovali - na první plošinu je výtah doveze za 50 vteřin.

Za jasného dne by bylo vidět až na sto kilometrů vzdálenou posvátnou horu Fudži, dnes se kvůli počasí návštěvníci museli spokojit s pohledem do hlubin pod nohama. Televizním společnostem začne Nebeský strom sloužit napřesrok. Pro návštěvníky Tokia je zatím věž takřka povinnou zastávkou.

„Jsem rád, že jsme stavbu dokončili bez nehod a bez poškození přírodními katastrofami, i přes velké východojaponské zemětřesení,“ říká hlavní investor Jošizumi Nezu. Loňské březnové otřesy práce o dva měsíce protáhly, ale konstrukce je přestála bez poškození. Vysílač ve tvaru jehly by měl zůstat pevně stát i při zemětřesení o síle sedmi stupňů Richterovy škály, tvrdí mluvčí společnosti, které věž patří.

Pro veřejnost se otevřela budova Tokyo Skytree (zdroj: ČT24)

Jméno věže bylo vybráno v celonárodním hlasování, kterého se zúčastnilo 110 000 lidí. Měli možnost volit ze šesti vítězných návrhů. Aby japonští architekti a stavaři poškádlili sousední Čínu, postavili věž schválně o několik metrů vyšší, než je přes 600 metrů vysoká televizní věž v Kantonu. Výška 634 m byla kromě toho zvolena pro snadné zapamatování. Číslice 6 (japonsky mu), 3 (sa) a 4 (ši) spolu tvoří jméno Musaši, což je starý název oblasti, kde věž stojí. Celkové náklady na vybudování komplexu činí 65 miliard jenů (zhruba 16 miliard korun).

Tokio potřebovalo novou telekomunikační věž zejména kvůli nedostatečné výšce současné Tokijské věže (333 m) z roku 1958, kterou obklopují výškové budovy, takže nešíří signál v dostatečném rozsahu a kvalitě. U paty budovy vyrostl obchodní komplex a suvenýry mají jediné téma. I v kremrolích vidí Japonci obdivovanou rozhlednu.