Červený most Golden Gate - symbol San Francisca

San Francisco – Bývá označován za jeden z nejkrásnějších mostů na světě. I když byl co do rozměrů už několikrát překonán, stále patří k největším stavbám svého druhu na světě. Řeč je o sanfranciském mostu Golden Gate (Zlatá brána), který patří mezi symboly tohoto města a celé Ameriky. V minulosti do rozestavěného mostu narazila nákladní loď, přesto ho ale stavaři dokončili za rekordně krátkou dobu 53 měsíců. Golden Gate spolykal přes milion tun oceli a stál ve své době ohromnou sumu - sedmnáct milionů dolarů.

San Francisco, oddělené mořským zálivem, stálo poněkud v ústraní mohutného rozmachu Kalifornie. A tak se město ve 30. letech minulého století rozhodlo, že si postaví více než 2 700 metrů dlouhý kolos. Rozhodnutí o přemostění úžiny padlo již v roce 1930, stavba se ale zahájila až o tři roky později. Jejím vedením byl pověřen Joseph Baermann Strauss, jeho poradcem byl architekt Irving Morrow. Strauss, který se již ve své diplomové práci zabýval záměrem přemostit Beringovu úžinu a projekt mostu přes Sanfranciský záliv připravoval patnáct let, se po úspěšném završení díla stal americkou legendou.

Most se podařilo postavit za rekordních 53 měsíců

Stavitelé museli překonávat bouře, mlhy a rychle se střídající příliv a odliv. Do rozestavěného mostu navíc narazila nákladní loď. Most byl i přesto dostavěn v rekordně krátké době 53 měsíců. Použilo se na něj přes milion tun oceli a stál ve své době ohromnou sumu 17 milionů dolarů (v dnešních cenách odpovídá zhruba miliardě). Most Golden Gate ještě dlouho po svém uvedení do provozu kraloval mezi visutými mosty s největším rozpětím pylonů nesoucích nosná lana. Pylony mají i na dnešní poměry úžasnou výšku 227,4 metru a rozpětí mezi nimi je 1 280 metrů. Ve výšce 67 metrů nad vodou je mostovka, která visí na ocelových lanech.

Tisíckrát nafilmovaný ocelový obr, který je kulisou mnoha hollywoodských filmů, přežil bez problémů dvě silná zemětřesení. Zaměstnává desítky natěračů likvidujících novými nátěry korozi. Pro údržbáře musel být vytištěn průvodce, aby v duté konstrukci pylonů nezabloudili. Most, který spojuje San Francisco se severní Kalifornií, je nejenom významnou dopravní tepnou, po které denně v šesti proudech za nejméně pětidolarové mýtné projíždí přes 100 tisíc automobilů, ale i turistickou atrakcí. Bohužel nepřitahuje pouze návštěvníky s fotoaparáty, ale je vyhledáván i sebevrahy z celého světa. Kromě toho byl po teroristických útocích na Spojené státy vytipován jako jeden z možných cílů teroristů.

Most, který umožnil zkrácení cesty na sever o desítky kilometrů, stále patří k největším a nejkrásnějším stavbám svého druhu. Během posledních desetiletí byl však již několikrát překonán. Nejdelším visutým mostem s rozpětím hlavního pole mezi pylony 1 991 metrů je v současné době japonský Akaši Kaikjó.

Projekt mostu přes vjezd do Sanfranciského zálivu přitom původně nadšení nevyvolával. Silniční dopravu nad úžinou s prudkými proudy, vichřicemi, mlhami a otřesy půdy mnozí považovali za nemožnou. Proti byla armáda i lodní společnosti. Rozvoj San Franciska si ale nakonec stavbu vynutil. Most se za tři čtvrtě století existence stala ikonou města a jednou z nejznámějších světových dominant. Po mostě dnes přejede kolem 120 tisíc aut denně. Cesta do San Franciska stojí 6 dolarů, opačný směr je zdarma.