Bylo to o vlas: Nad Washingtonem se málem srazila letadla

Washington - Nad washingtonským letištěm Ronalda Reagana málem došlo k velkému neštěstí. Řídicí věž proti sobě poslala tři dopravní letadla společnosti US Airways. Proti dvěma vzlétajícím strojům nasměrovala letoun, který šel na přistání. Dispečerka ho na poslední chvíli odklonila. Incident se odehrál jen necelý rok poté, co letištěm otřásl skandál ohledně dispečera, který usnul ve službě.

Všechna tři letadla patřila společnosti US Airways a na jejich palubách bylo celkem 192 pasažérů a členů posádky. V nebezpečí se octila, když řídící věž na letišti v nedalekém Warrentonu v úterý po 14:00 kvůli blížící se bouři nařídila letadlům čekajícím na přistání, aby na letiště ve Washingtonu dosedala z jiného směru než dosud. Příkaz předala řídící věži na washingtonském letišti. „Věž souhlasila, ale zapomněla vzkaz vyřídit lidem, kterým ho vyřídit měla,“ uvedl nejmenovaný americký úředník obeznámený s případem. Kvůli chybě pak letadlo přistávající na ranveji číslo 19 mířilo přímo na dva stroje chystající se ke vzletu z ranveje číslo 1. V okamžiku, kdy si na washingtonské řídící věži všimli omylu, letadla od srážky dělilo 12 vteřin. Případ nyní vyšetřuje Úřad pro civilní letectví (FAA).

Úřady neupřesnily, o které lety se konkrétně jednalo, US Airways ale vydaly prohlášení, že jejich hlavní prioritou nadále zůstává bezpečí cestujících a personálu.

Loni v březnu přistály na Reaganově letišti dva dopravní letouny bez jakéhokoli kontaktu s kontrolní věží; noční letový dispečer totiž usnul a nevzbudily jej ani opakované telefonáty kolegů a nadřízených. Oba stroje, na jejichž palubách bylo 97 a 68 lidí, nakonec přistály bez problémů -  navedl je dispečer z menšího letiště ve Virginii vzdáleného asi 60 kilometrů. Následné kontroly pak stejný problém odhalily i na jiných letištích ve Spojených státech. Několik dispečerů potom přišlo o místo a aféra donutila k odstoupení i šéfa FAA. V roce 2010 se pak ve Washingtonu ve vzduchu téměř srazila dvě letadla. Na palubě jednoho z nich byl člen Sněmovny reprezentantů James Sensenbrenner. Na vině byly opět chyby dispečerů. 

FAA podle posledních dostupných údajů v roce 2010 zaznamenala celkem 1 887 chyb dispečerů, což byl nárůst z 1 234 problémů o rok dříve. V roce 2010 se nicméně uskutečnilo zhruba o milion letů více. Ve většině případů nechali dispečeři letadla, aby se k sobě až příliš přiblížila. Cestující ale obvykle nebyli v ohrožení života.

Reportáž Petra Zavadila (zdroj: ČT24)