Vlaky z Polska do Německa jezdí hůř než před válkou

Berlín/Varšava – Dojet z Polska do Německa trvá o dvě hodiny déle než před druhou světovou válkou – a to i nyní, takřka čtvrt století po pádu berlínské zdi. Polákům se to pranic nelíbí a toto bolavé téma bude i předmětem vládních rozhovorů, které v Berlíně ve středu povede polský premiér Donald Tusk. Do města nad Sprévou přiletí raději letadlem, vlakem by z časových důvodů jet nemohl: Expres Berlín-Varšava totiž zvládne 550 kilometrů mezi oběma metropolemi horko těžko za pět a půl hodiny.

Poláci jsou kvůli mezistátním „courákům“ právem naštvaní: Polští diplomaté z váznoucího železničního spojení podle deníku Gazeta Wyborcza obviňují své západní sousedy. Stěžují si, že do napojení železnice na západní Evropu už nacpali stovky milionů eur, na německé straně se ale nic nehýbe kupředu. A to navzdory tomu, že německý ministr dopravy Peter Ramsauer ujistil, že spojení mezi východem a západem mají pro německou vládu vysokou prioritu.

Nejde ale jen o trať Berlín-Varšava. Například 320kilometrovou vzdálenost z Vratislavi do Berlína vlak urazí rovněž za pět hodin, což je o dvě hodiny více než před válkou, spočítala Gazeta Wyborcza. Spojení mezi Štětínem a Berlínem není v tomto ohledu o moc lepší.

Ministr Ramsauer se sice ohání různými plány na modernizaci železničního spojení, ale cílové datum po roce 2020 těžko může Poláky uchlácholit, soudí německý deník Die Welt. Právě ve středu by se měla podepsat mezivládní dohoda o modernizaci železnic, která je připravená už dva roky.

Tahanice o železnici je pro německo-polské vztahy příznačná. Varšava má pocit, že ji Berlín zanedbává a že ji příslovečně odsunul na druhou kolej. Vztahy mezi oběma zeměmi jsou sice dobré, chybí ale politická strategie a drhne i konkrétní mezivládní spolupráce. Důvodem by mohlo být podle politologů mimo jiné i to, že Polsko není členem eurozóny.