Polsko v boji s nehodovostí: radary, přednost chodcům a tresty

Varšava - Polská vláda plánuje zpřísnění trestů za vážné dopravní přestupky. Národní program bezpečnosti silničního provozu zahrnuje také důkladnější kontroly rychlosti či zlepšení kvality silniční sítě. Polské silnice byly v roce 2011 nejnebezpečnější v Evropě co do počtu smrtelných nehod na obyvatele.

V roce 2011 zahynulo v Polsku při dopravních nehodách 4 200 lidí, což je 110 úmrtí na milion Poláků. Loni byl sice tento počet zhruba o 700 nižší, stále však znamená jedno z nejvyšších čísel na kontinentu. Jen za loňský rok stály následky nehod včetně léčebných výdajů či plateb pro rodiny obětí Polsko v přepočtu přes 126 miliard korun.

Vláda nyní přišla s plánem, jak tento hrozivý údaj v příštích letech snížit. Podle ministra dopravy Slawomira Nowaka by k tomu měly přispět přísnější tresty, například odebrání řidičského průkazu motoristům, kteří opakovaně překročí povolenou rychlost v obydlené oblasti. Ministr chce rovněž nově zavést absolutní přednost chodců před automobily na přechodu.

Hlavní příčinou vysokého počtu nehod je příliš vysoká rychlost. Ministr vnitra Jacek Cichocki dnes uvedl, že rychlá jízda je za 43 procenty havárií. Proto chce vláda instalovat na silnice systém fotoradarů. Plánuje také investovat do zlepšení kvality silniční sítě, která dlouhodobě čelí kritice ze strany motoristů. Některé dálnice a silnice vyšších tříd měly být hotové už v době konání loňského mistrovství Evropy ve fotbale, jejich stavba však vázne.