Nic nebude jako dřív: Přes Golden Gate už bez úsměvů a bez hotovosti

San Francisco – Elektronika nahradí lidi a ušetří spoustu peněz. To platí mimo jiné o mostu Golden Gate Bridge v americkém San Franciscu, kde po 76 letech končí lidská obsluha výběru poplatků za přejezd. Budky s mýtnými se zavřely a mýtné se bude vybírat automaticky podle vyfocených poznávacích značek. Úřady si od plné automatizace vedle úspor slibují plynulejší dopravu: denně přes most projede přes sto tisíc řidičů, kteří nyní pojedou bez zastávky.

Někteří mýtní ze své poslední směny odcházeli v slzách. „Naše DNA je doslova zažraná do tohoto mostu. Stali jsme se jeho součástí,“ prohlásila jedna z nich Jacquie Deanová, která tu pracovala 18 let. Řada mýtných namítá, že řidičům bude chybět jejich milý úsměv a pomoc – například v případech, kdy bylo potřeba poradit, kudy jet. „Někteří by raději platili hotově. Nechtějí, aby je někdo fotil a sledoval,“ říká Jacquie.

Mýtné se bude napříště vybírat bezhotovostně a automaticky podle vyfocených poznávacích značek. Těm, kdo si pro přejezd přes most nekoupil elektronickou palubní jednotku FasTrak (kterou používá 70 procent řidičů a jejímž prostřednictvím je pětidolarový přejezd přes most o dolar levnější), přijde automaticky domů faktura. Kdo nezaplatí, dostane upomínku, pak budou následovat sankce.

Nový systém přišel na tři a půl milionu dolarů a má do osmi let ušetřit kolem 17 milionů dolarů na platech mýtných. Osmatřicet zaměstnanců bylo propuštěno, více než polovina jich ale dostane nové místo nebo odchází do penze. „Nikdy jsem si nemyslela, že bych tu někdy ukončila svou kariéru,“ říká 43letá Dawnette Reedová, která začala v 16 letech jako prodavačka suvenýrů na mostě a o deset let později se stala výběrčí mýta. „Most bez nás už nebude takový jako předtím.“

Golden Gate bývá označován za jeden z nejkrásnějších mostů na světě a stále patří k největším stavbám svého druhu. Patří mezi symboly San Francisca, měří 2 700 metrů, dokončen byl v roce 1937 za rekordně krátkou dobu 53 měsíců, spolykal přes milion tun oceli a stál ve své době sedmnáct milionů dolarů (to v dnešních cenách odpovídá zhruba miliardě). Golden Gate ještě dlouho po svém uvedení do provozu kraloval mezi visutými mosty s největším rozpětím pylonů nesoucích nosná lana. Pylony mají i na dnešní poměry úžasnou výšku 227,4 metru a rozpětí mezi nimi je 1 280 metrů. Ve výšce 67 metrů nad vodou je mostovka, která visí na ocelových lanech.

Most, který spojuje San Francisco se severní Kalifornií, je nejenom významnou dopravní tepnou, po níž denně v šesti proudech projíždí přes 100 tisíc automobilů, ale je vyhledáván i sebevrahy z celého světa. Kromě toho byl po teroristických útocích na USA vytipován jako jeden z možných cílů teroristů.