Teleskop Kepler se dostal do problémů, jeho mise je ohrožena

Washington - Vesmírný teleskop Kepler amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) ochromila technická porucha. Mohla by vést až k předčasnému ukončení jeho pátrací mise po obyvatelných planetách mimo sluneční soustavu. Závada je na mechanismu sloužícím k nasměrování teleskopu na cíl.

Podle šéfa vědeckého týmu Johna Grunsfelda byl problém objeven po sérii provedených testů. Zjistilo se, že nefunguje další ze čtyř koleček, která udržují teleskop v určité pozici a kontrolují jeho orientaci ve vesmírném prostoru. Protože jedno z nich selhalo už loni, nemůže přinejmenším prozatím Kepler pokračovat ve svém pátrání po obyvatelných exoplanetách (planetách mimo sluneční soustavu).

NASA teď hledá možnost, jak součástku opravit nebo zajistit funkčnost teleskopu jiným způsobem. „Neoznačil bych ještě zatím teleskop Kepler za vyřízený,“ uvedl Grunsfeld.

Družice Kepler
Zdroj: ČT24/http://kepler.nasa.gov

Kepler byl vyslán v roce 2009 k pátrání po obyvatelných planetách mimo naši soustavu. Potenciálních „kandidátů na nové světy“ objevil dosud 2 740, 105 z nich už bylo potvrzeno. Letos v dubnu informoval mezinárodní tým o objevu dvou planet podobných Zemi, které jsou nejvážnějšími kandidáty na život mimo sluneční soustavu. Obě exoplanety jsou přibližně stejně velké, o něco větší než Země, zřejmě složené z hornin a mohla by na nich být voda v kapalném stavu.

Zařízení v hodnotě 600 milionů dolarů (11,2 miliardy korun) vyslala NASA na oběžnou dráhu kolem Země v roce 2009. Teleskop sleduje kolísání v jasnosti hvězd, na jehož základě vědci dokážou zjistit, zda dotyčnou hvězdu obíhá nějaká planeta a v jaké vzdálenosti.