Oblečení jen pro mladé a krásné? Tak v něm budou chodit bezdomovci!

New York - Pořádný poprask vyvolal v USA přepis sedm let starého rozhovoru s ředitelem oděvního řetězce Abercrombie & Fitch, který se objevil na internetu. Mike Jeffries se totiž nechal slyšet, že jeho firma chce prodávat pouze lidem hezkým a oblíbeným. Mladí a krásní v krásném oblečení jsou obvyklým lákadlem módních domů, Abercrombie & Fitch ale zašla příliš daleko. Znechucení zákazníci vyzývají k bojkotu společnosti a hromadně jí vracejí zboží. Firma se brání, že nepodporuje žádnou formu diskriminace.

„V každé škole máte děti, které jsou cool a populární, a ty, které nejsou moc oblíbené. Nás zajímají ty oblíbené. Nabízíme zboží pro atraktivní americké děti se skvělými postoji a spoustou kamarádů. Hodně lidí tam nepatří a nemůže patřit. Jsme elitářští? Rozhodně ano,“ prohlásil Jeffries v roce 2006. Totéž podle něj platí pro ženy s nadváhou - větší dámské velikosti řetězec ani neprodává.

Podle marketingového experta Robina Lewise jde především o to, aby korpulentní dámy do obchodů pro hezké lidi pokud možno ani nevkročily. Firma dokonce ani poškozené oblečení nerozdává chudým a bezdomovcům, ale raději je spálí, aby jejich modely nosil jenom určitý typ lidí.

Reportáž Hany Scharffové (zdroj: ČT24)

Greg Karber rozjel na protest vlastní kampaň FitchTheHomeless: Vyzývá lidi, aby svršky známé značky rozdávali – stejně jako on – bezdomovcům, a image firmy tak dočista změnili. Jeho video si na YouTube pustilo už přes šest milionů lidí. „Chtěl jsem něco podniknout, abych řediteli a ostatním lidem ukázal, že takové postoje jsou nepřípustné,“ vysvětluje Karber.

V roce 2004 Abercrombie & Fitch zaplatila odškodnění 40 milionů dolarů (748,6 milionu korun) skupině lidí s tmavou barvou pleti, hispánského a asijského původu, kteří ji obvinili z toho, že je odmítla zaměstnat nebo je držela pryč od zákazníků. V roce 2009 získala od této americké společnosti odškodnění jistá žena z Londýna, která nosí protézu paže a kterou její zaměstnavatel raději přesunul do skladu, protože se nehodila k image firmy.