Zemi zasáhla kometa, tvrdí vědci z JAR

Pretoria - Tým vědců z Jihoafrické republiky objevil jako první na světě důkazy, že Zemi v minulosti zasáhla kometa. Její pozůstatky přitom doteď považovali za meteor. Kometa podle nich vletěla do zemské atmosféry nad oblastí dnešního Egypta před 28 miliony let.

Geologové před několika lety našli v Egyptě malý kámen, z něhož se postupem času stal doslova historický objev. Tým jihoafrických vědců tvrdí, že jako první objevili důkazy, že Zemi před 28 miliony let zasáhla kometa. Ta měla vletět do atmosféry právě nad severem Afriky a následně explodovat.

„Zjistili jsme, že to není meteor, tedy kus kamene, který vletí do atmosféry a shoří, ale že je to opravdu kometa z hlubin vesmíru a času, která explodovala v zemské atmosféře. Toto je první zaznamenaný případ komety, která zasáhla Zemi,“  tvrdí profesor David Block.

Roztříštěné části komety tehdy dopadly do pouště. Malý oblázek ležel ukrytý v zemi až do nedávna. Jeho objev by podle vědců mohl přinést unikátní informace o tom, jak vesmír v té době vypadal.

„Komety jsou jedinečné a neobvyklé, protože přinášejí nedotčený materiál ze sluneční soustavy i mimo ní. Takže tu máte vlastně cestující chemickou továrnu, která k nám přiletěla a vybuchla. Vytvořila roztavené sklo a vymrštila je do oblasti o šesti tisících čtverečních kilometrech,“ dodává Block.

Zemi zasáhla kometa, tvrdí vědci z JAR (zdroj: ČT24)