Vyšetřovatelé o Kazani: Syn prezidenta Tatarstánu piloty nerozptyloval

Moskva – K tragické nehodě Boeingu 737-500, který nedávno spadl v Kazani, mohla přispět přítomnost nepovolané osoby v kabině. Tvrdí to ruská média s odkazem na údaje z černých skříněk. S piloty prý mohl komunikovat syn tatarského prezidenta Irek Minnichanov, který je mezi oběťmi. Mezistátní letecký výbor (MAK), který nehodu vyšetřuje, ale tyto zprávy vzápětí popřel. Experti označili za příčinu neštěstí ztrátu rychlosti způsobenou chybou pilota. Zemřelo všech 50 lidí na palubě.

V kabině boeingu se prý nacházela osoba, která tam neměla co dělat. „Tato okolnost se mohla stát příčinou neštěstí,“ napsal ruský server newsru.com s odvoláním na vyjádření experta Arkadije Orlova v petrohradské televizi. Oním neznámým měl údajně být syn prezidenta autonomního Tatarstánu.

Experti z MAKu to ovšem dementovali. „V dané etapě (vyšetřování) nemáme poznatky, že by se v pilotní kabině nacházely cizí osoby. Práce na rozšifrování (černých skříněk) a identifikaci hlasů pokračují,“ uvedli.

Dalším významným pasažérem na palubě boeingu byl šéf republikové tajné služby Alexandr Antonov. O vlivu přítomnosti nepovolané osoby v kabině na počínání pilotů se hodně spekulovalo třeba i v souvislosti s leteckým neštěstím ve Smolensku, při němž zahynul tehdejší polský prezident Lech Kaczyński.

Nehoda letadla u Kazaně
Zdroj: ČTK/AP Photo/Russian Emergency Situations Ministry

Experti označili za příčinu havárie ztrátu rychlosti v důsledku chyby pilota, který se prý s daným strojem vůbec poprvé pokoušel o opakované přistání. Spustili motory na plný výkon a snažili se prudce zvýšit letovou hladinu. Přitom ale stroj ztratil rychlost, kterou se posádka snažila znovu získat prudkým klesáním. Ve výšce 700 metrů se klesání změnilo ve střemhlavý let a Boeing pod úhlem 75 stupňů a v rychlosti 450 kilometrů za hodinu narazil do země.

Letadlo Boeing 737-500 provozované regionálními aerolinkami Tatarstan letělo do Kazaně z Moskvy. Při katastrofě zahynulo šest členů posádky a 44 cestujících, včetně dvou dívek ve věku 11 a 15 let a dvou cizinek, Britky a Ukrajinky. Pozůstalí mají dostat dva miliony rublů (1,2 milionu korun) od pojišťovny a další milion od místní vlády.

Nehoda letadla u Kazaně
Zdroj: ČTK/AP Photo/Russian Emergency Situations Ministry

Havarovaný letoun poprvé vzlétl v roce 1990. Tatarstán, který si stroj vzal na leasing v roce 2008, byl sedmým uživatelem. Skoro pět let stroj provozovaly Uganda Airlines. Letoun měl v roce 2001 vážnou nehodu v Brazílii, obešla se však bez obětí. Oba piloti podle své firmy létali 21 a 23 let.

Podobné nehody nejsou v Rusku raritou. Třeba loni v dubnu se na Sibiři letoun zřítil krátce po startu - 31 lidí nehodu nepřežilo. V září 2011 pak v ruské Jaroslavli zahynulo osm členů posádky a 37 členů hokejového týmu - včetně tří českých hráčů.