Možná se nikdy nedozvíme, proč letadlo zmizelo, připustila Malajsie

Kuala Lumpur – Malajsijský premiér Najib Razak připustil, že pátrání po zmizelém boeingu by nemuselo vést k úspěšnému konci. Malajsijská policie už vyslechla asi 170 lidí, včetně příbuzných pilotů a členů posádky, zaměřila se i na takové drobnosti, jako je jídlo servírované během letu. „Vyšetřování bude pokračovat stále dál, musíme osvětlit každý detail,“ slíbil šéf malajsijské policie Khalid Abu Bakar. „Ani na konci vyšetřování ale nemusíme zjistit pravou příčinu,“ upozornil.

Do pátrání po zmizelém letadle se zapojilo 9 letadel a 10 lodí, nově do jižního Indického oceánu dorazila i britská ponorka HMS Tireless. Své soukromé letadlo k pátrání zapůjčil i režisér Peter Jackson.

Pátrání je ale velmi složité a oblast, kde by se letadlo mohlo nacházet, nejen odlehlá, ale také rozlehlá. „Poslední známá pozice letadla byla velice daleko od místa, kde se stroj nejspíš zřítil,“ upozornili záchranáři. V Indickém oceánu přitom operuje i australská válečná loď s americkou sondou, která slyší volání černých skříněk na skoro čtyři kilometry.

Jak ale informoval kapitán amerického námořnictva Mark Matthews, za den může prohledat padesát čtverečních mil (necelých dvě stě čtverečních kilometrů) – a letadlo mohlo spadnout na ploše přesahující 220 tisíc čtverečních kilometrů. Přesto si Austrálie věří. „Pokud vůbec někdo to letadlo může najít, jsme to my,“ prohlásil premiér.

Nyní prohledávaná zóna leží blíž k pobřeží než oblast, kde se po letadle pátralo dříve, a také je tam klidnější počasí. Nachází se ale také nedaleko míst, kam mořské proudy zanášejí množství různých odpadků a dalšího materiálu, upozorňují odborníci. To pátrače při hledání značně rozptyluje. Přes velké množství objevených předmětů tak týmy žádnou jistou stopu ani více než tři týdny po zmizení stroje nemají.

Záchranáři navíc mají důvod ke spěchu. Černé skřínky letadla totiž mají životnost přibližně 30 dní, na jejich nalezení tak námořnictvu v tuto chvíli zbývá zhruba týden. Detektory upevněné za loděmi nyní pátrají po dvou černých skřínkách, z nichž jedna monitoruje průběh letu, zatímco druhá zaznamenává, co se odehrálo v pilotní kabině.

„Signál, který skříňky vydávají, usnadňuje jejich nalezení. Pro příště bude nález letounu spíš náhoda,“ doplnil ve vysílání ČT24 kapitán Boeingu 737 Ladislav Keller. „Záznam v černé skříňce ale zůstane nepoškozený, je to vlastně flash disk. I když ho najdou za dva roky, záznamy tam budou a dají se rozkódovat.“

Formální odhláška… a víc už nic

Malajsijské úřady také zveřejnily přepis komunikace mezi zmizelým boeingem a letovou věží v Malajsii. Poslední slova z komunikace byla „Dobrou noc, malajsijské tři sedm nula“, a ne „Dobře, dobrou noc“, jak se doposud uvádělo. Nově zveřejněný záznam komunikace je mnohem více formální a standardní odhláška z letadla, které právě opouštělo malajsijský vzdušný prostor. O několik minut později byla komunikace odpojena.

Letadlo letící 8. března z Kuala Lumpuru změnilo kurz a místo do Pekingu zamířilo na jih. Na palubě bylo 239 lidí a malajsijské úřady už vyloučily, že někdo z nich přežil. O příčině havárie se spekuluje. Nejčastěji se uvažuje o únosu či sabotáži, ale vyloučeny nejsou ani technické problémy.

Možné trasy letadla a místo pátrání
Zdroj: ČT24