Korejskou pobřežní stráž prezidentka zrušila kvůli potopení trajektu

Soul – Korea již nemá pobřežní stráž. Kvůli její roli při katastrofě lodi Sewol, ze které se podařilo zachránit pouze 172 z 476 osob na palubě, ji rozpustila korejská prezidentka Pak Kun-hje. Její pravomoci rozdělila mezi nově zřízenou vládní bezpečnostní agenturu a policii. Agentura by měla dbát o bezpečnost na moři, policie bude vyšetřovat incidenty, které se u Koreje stanou. Prezidentka se také v televizním projevu omluvila za selhání při záchraně cestujících z potápějícího se trajektu a zdůraznila, že konečná odpovědnost padá na ni. Prezidentčina popularita ostatně po nehodě prudce klesla ze 70 na 46 procent.

Kvůli potopení lodi Sewol, po které je potvrzeno 286 obětí, dalších 18 lidí zůstává nezvěstných, policie obvinila zastupujícího kapitána, jenž plavidlu velel, a čtrnáct členů posádky, ale terčem tvrdé kritiky se stala i pobřežní stráž. Ta údajně chybovala při vyhledávání a záchraně lidí na ztroskotaném plavidle. Za selhání označila její kroky i korejská prezidentka Pak Kun-hje. „Kdyby po nehodě přišla rychlá a proaktivní záchranná operace, byli bychom dokázali snížit počet obětí,“ řekla prezidentka. Akce u Sewolu byla podle ní poslední velkou záchrannou operací korejské pobřežní stráže – Pak ji totiž rozpustila. Příčinou nebyl pouze postup záchranářů při katastrofě Sewolu, ale především obava, že při případných dalších katastrofách by nedokázala stráž jednat lépe. „Nemá dostatek lidí, peněz ani výcviku,“ poukázala prezidentka.

Většinu funkcí zrušené pobřežní stráže by měla převzít nová vládní agentura. Vyšetřovat námořní incidenty bude napříště místo pobřežní stráže korejská policie. Prezidentka Pak přiznala, že selhání padá i na korejskou politickou reprezentaci včetně jí samotné. „Omlouvám se národu za bolest a utrpení, které pociťoval každý,“ uvedla Pak Kun-hje. „Konečná odpovědnost za nezvládnutí incidentu leží na mně.“ Prezidentčinu odpovědnost ale vyvodili i korejští občané – podle průzkumů klesla její popularita od nehody o 24 procentních bodů. U části veřejnosti nepomůže popularitě Pak ani rozpuštění pobřežní stráže. „Ačkoli potřebujeme propojit státní bezpečnostní a záchranné instituce, unáhlené rozpuštění pobřežní stráže může způsobit tolik problémů, že může být obtížné je vyřešit,“ upozornil profesor inčchonské Národní univerzity Lee Jun-han.

Trajekt Sewol se potopil při plavbě na ostrov Čedžu, na jeho palubě bylo i 339 dětí a učitelů na školním výletě. „Dvacetiletá loď byla zakoupena a zvýšila se její kapacita, dostala mnohem více nákladu, než měla povoleno. Byly vydány falešné údaje o zátěží a nikdo odpovědný ničemu z toho nebránil,“ popsala korejská prezidentka. V době nehody plul trajekt podle vyšetřovatelů příliš rychle a byl přetížený. Jeho stálý kapitán, který byl v době nehody na dovolené, posléze uvedl, že po nedávné rekonstrukci plavidla bezvýsledně upozorňoval na nestabilitu, která se zvyšovala právě při nadměrném zatížení. Kvůli potopení lodi obvinila policie z vraždy zastupujícího kapitána, který Sewolu na osudné plavbě velel, a tři členy posádky. Viní je z toho, že loď opustili a cestující na palubě nechali zemřít. Dalších jedenáct zachráněných členů posádky stíhají policisté pro zanedbání povinnosti.