Google představil „bezpilotní“ auta: Sama řídí, sama jedou…

Los Angeles - Svět už zná bezpilotní letadla i metro bez řidiče, americký internetový gigant Google ale teď přišel s prototypem samořídicího auta. Automatizovaných vozidel bez volantu, plynu, řadicí páky nebo brzd chce firma ve spolupráci s partnery z automobilového průmyslu vyrobit v dohledné době 100 až 200 kusů.

Do malého elektrického vozu stačí nasednout, připoutat se a zmáčknout startovací knoflík. O všechno další se stará software. Sensory počítají bezpečnou vzdálenost od ostatních aut, vědí o semaforech i překážkách na silnici. Rozpoznají i zvednutou paži odbočujícího cyklisty. „Jen klidně sedíte, nemusíte nic dělat. Ví to, kdy to má zastavit a kdy se rozjet,“ libují si dobrovolníci, kteří si v Kalifornii mohli betaverzi bezpilotního auta vyzkoušet.

Dobrovolníci si vyzkoušeli jízdu v Google-autě
Zdroj: ČT24

„Důvodem, proč mám radost z těch prototypů a projektu samořídicích aut, je schopnost změnit svět,“ říká spoluzakladatel společnosti Google Sergey Brin. První tři Google-auta zatím jezdí maximální rychlostí 40 kilometrů za hodinu. Podle Brina však není žádný důvod, aby se nemohly pohybovat mnohem rychleji, jakmile se prověří, že jsou bezpečné. Vyjádřil naději, že testování automobilů bez řidiče bude brzy povoleno na veřejných komunikacích v celých USA a v budoucnu i v zahraničí. Zatím tyto zkoušky povoluje jen několik amerických států.

Google představil prototyp samořídicího auta (zdroj: ČT24)

Typ dvousedadlového městského vozítka bez úložného prostoru je prvním pokusem, chybí mu klimatizace i rádio. Konstruktéři teď chtějí pracovat na bezpečnosti i větším komfortu. Firma plánuje stovku testovacích aut. Aby se auta mohla vydat do běžného provozu, dostanou prvky manuální kontroly.

Google tvrdí, že zahájil revoluci v dopravě, která zamezí nehodám - odstraňuje totiž lidský faktor. Na palubě přelomového vozítka může cestující usnout nebo bezpečně dojet po divoké noci domů. Google-auta by podle Brina mohla fungovat v rámci firemní internetové taxislužby a později by se z nich mohl stát propojený dopravní systém.

Malý elektrický vůz pro dva cestující vypadá trochu jako kříženec mezi minivozem Smart od Daimleru a „broukem“ od Volkswagenu, popřípadě Fiatem 500. Je vybaven pouze tlačítky pro rozjezd a zastavení a řízení obstarávají senzory a počítač. Google své technologie pro jízdu bez řidiče testoval zatím pouze v modelech tradičních automobilek. Od roku 2009 je zkouší ve vozech Toyota Prius a dalších automobilech. V nich ale musel být vždy někdo na místě řidiče, aby mohl v určitých případech zasáhnout.