Nejdelším slovenským tunelem by se mohlo jezdit už za šest let

Žilina - O víc než půl hodiny si řidiči zkrátí cestu do Tater díky nejdelšímu slovenskému dálničnímu tunelu Višňové. Slovenská dálniční společnost totiž podepsala smlouvu o vybudování klíčového úseku u Žiliny, který umožní vyhnout se zdejšímu nebezpečnému místu. Sedm a půl kilometru dlouhým tunelem by auta měla jezdit za šest let.

Slavnostní poklepání na základní kámen tunelu se odehrálo už před 16 lety. Tehdejší vláda Vladimíra Mečiara ale skončila, stejně jako její plány na stavbu dálnic. Tunel v náročném terénu začnou proto dělníci razit až letos. „Zvýšení bezpečnosti, komfort cestování a kratší dobu na cestě určitě ocení i turisté z České republiky,“ říká generální ředitel Národní dálniční společnosti SR Milan Gajdoš.

Tatry budou blíž Česku - alespoň pomyslně (zdroj: ČT24)

Dva úseky mezi Žilinou a Martinem už se staví. Poslední, dlouhý třináct a půl kilometru, má včetně tunelu Višňové stát v přepočtu 11 miliard korun. Jde o největší dálniční investici, do níž se kdy Slovensko pustilo. Auta tudy poprvé projedou za šest let, podle odborníků je to ale pozdě. Stará cesta plná zatáček totiž patří k vůbec nejnebezpečnějším na Slovensku. Tunel Višňové se původně měl jmenovat Hoblík podle vrchu nad obcí Višňové v Malé Fatře, jímž bude procházet.

Dálnice z Bratislavy do Košic má být hotová v roce 2019. Termín uvedení do provozu se ale mnohokrát posouval. Podle původních slibů politiků se po ní už mělo dávno jezdit.

Premiér Robert Fico ještě v roce 2007 sliboval autostrádu přes celou zemi do roku 2010. Pak ale začala světová hospodářská krize a všechno bylo jinak. Slovensko peníze nemělo a vypadalo to, že si na nové silnice ani nebude mít kde půjčit. Nakonec pomohly eurofondy, objevil se ale jiný problém. Policie zjistila, že firmy, které před dvěma lety zakázku na stavbu vyhrály, uzavřely kartelovou dohodu. Z tendru je proto vyloučili. Stavět tak bude italská společnost, která nabídla o dvě miliardy korun vyšší cenu než původní vítěz.