Costu Concordii vyprovodily na poslední plavbu zvony a požehnání

Giglio (Itálie) - Loď Costa Concordia vyplula od italského ostrova Giglio, kde předloni ztroskotala, do Janova. Kolos tažený dvěma remorkéry se pohybuje rychlostí 3,5 kilometru v hodině. Do 350 kilometrů vzdáleného Janova by měl dorazit v neděli. Přímý přenos odtažení Costy Concordie sledujte ZDE.

Poslední přípravné práce před vyplutím Costy Concordie začaly dnes brzy ráno. Po nezbytných technických kontrolách se loď pomocí tažných plavidel pomalu otočila o 90 stupňů tak, aby mohla vyplout směrem k Janovu. Na moře se pak vypravila asi hodinu před polednem.

Odplutí zrezivělého vraku lodi z břehu přihlížely stovky lidí včetně desítek novinářů. Na rozloučenou se na ostrově rozezněly přístavní sirény a také kostelní zvony, lidé na mole tleskali. Na poslední cestu parníku požehnal místní farář Lorenzo Pascuotti. 

Na palubě lodi je během převozu 12 lidí, další technici budou na průběh cesty dohlížet z desítky doprovodných plavidel. Pozornost se bude věnovat zejména tomu, aby z lodi neunikaly žádné chemické látky nebo zbytky paliva, které by mohly poškodit životní prostředí.

Kapitán dálné plavby Jindřich Vodička: „Loď dva a půl roku ležela na boku ve slané vodě. Když se technikům podařilo loď narovnat, byl jsem velice překvapen rozsahem toho poškození. Konstrukční prvky trupu, které zajišťují pružnost a pevnost trupu, jsou narušeny a rozlomení hrozí každým okamžikem.“

Podle Nicka Sloanea, který práce na odtažení lodi řídí, se během první etapy cesty až k severnímu cípu Korsiky nečekají žádné větší problémy. „Potom vyplujeme na otevřené moře a to pro nás bude nejtěžších 48 hodin. Důležité bude hlavně to, abychom měli přesné informace o počasí,“ řekl. Zdárný průběh plavby může ohrozit zejména silný vítr nebo vysoké vlny. Podle dosavadního harmonogramu by měla Costa Concordia do Janova dorazit v sobotu večer, v neděli dopoledne pak vpluje do přístavu.

Poslední přípravy na odtažení Costy Concordie
Zdroj: ČTK/AP/Gregorio Borgia

Výletní loď Costa Concordia s více než 4 200 lidmi na palubě ztroskotala u toskánského ostrova v lednu 2012. Příliš se tehdy přiblížila pevnině, narazila do útesu a začala nabírat vodu. Zemřelo 32 lidí.

Práce na vyzvedávání obří lodi, která má hrubou tonáž kolem 114 000 tun, začaly loni v září, kdy ji technici napřímili. Před týdnem ji pak začali s pomocí systému přídatných nádrží, do nichž tlačili vzduch, zvedat nad hladinu. Podle původních plánů měla Costa Concordia od Giglia odplout v pondělí, kvůli pomalejšímu postupu přípravných prací, které zdrželo počasí, se ale musel start poslední cesty dvakrát odložit.