Výbuch islandské sopky je prý na spadnutí, může ohrozit letadla

Reykjavík - Seizmologové na Islandu varují před blížící se erupcí sopky Bárdarbunga. Jen od soboty zaznamenali na tři tisíce otřesů. Jeden z nich dosáhl hodnoty tří stupňů Richterovy škály, která je považován za kritickou. Lidé mají být z okolí vulkánu evakuováni. Kdy přesně sopka skutečně exploduje, se zatím nedá s jistotou určit. Hrozí i výbuch pod ledovcem, což by mohlo vést k záplavám a k uvolnění prachu do ovzduší. Ohrožena by pak mohla být letecká doprava na celém světě.

Právě teď se magma ve vulkánu pohybuje horizontálním směrem, takže nestoupá na povrch. „Prozatím zde nejsou žádné známky erupce. Není ale možné vyloučit, že nynější aktivita vyústí k výbuchům pod ledovcem, což by vedlo k záplavám a k uvolnění prachu do ovzduší,“ oznámil islandský meteorologický úřad. Zda by prach narušil leteckou dopravu, jako se tomu stalo v roce 2010 při erupci vulkánu Eyjafjallajökull, bude podle seizmologa Martina Hensche záviset na tom, do jaké výšky se popílkový mrak dostane a také na tom, jak moc bude prach jemný.  

O evakuaci turisty oblíbené oblasti severně od ledovce Vatnajökull rozhodly úřady už v úterý v noci. Akce už začala a bude se prý týkat pravděpodobně 100 až 150 lidí.

Bárdarbunga s nadmořskou výškou 2 009 metrů je druhým nejvyšším vrcholem Islandu. Nyní je pod zvýšeným dohledem odborníků. Ti nově ve vzdálenosti 30 kilometrů od vulkánu instalovali webovou kameru, která snímá oblast, kde se erupce nejvíce očekávají. Se sledováním sopky pomáhá i pobřežní stráž, která pro tento úkol vyčlenila své letadlo. Meteorologický úřad již dříve vyhlásil oranžový stupeň varování před erupcí, tedy druhý nejvyšší.

Časovaných bomb má Island více 

Erupce islandské sopky Ejafjatlajökytl v roce 2010 znamenala dvě miliardy dolarů ztrát ve světové letecké dopravě a narušené fungování globalizované společnosti. Po krizi doporučoval islandský prezident leteckému průmyslu, ať vyvine motory, kterým by popílek tolik nevadil, a zavede lepší varovný systém pro mapování sopečného prachu. Giganti světové letecké dopravy ale mávají rukou, že uzavírání vzdušného prostoru je v kompetenci národních vlád. A motor, kterému by nevadil jemný prach, prý patří do říše fantazie. 

Vědci v současné době také nervózně sledují vulkány Katla a Hekla. Mohly by způsobit daleko větší potíže, než jaké způsobila Ejafjallajökull.