Rozdílů je ale víc – loď na elektřinu sníží výdaje na dopravu o 30 procent a hlavně šetří životní prostředí. „Loď o této velikosti poháněná dieselovým motorem vypouští mnoho oxidu uhličitého, oxidy dusíku a další částice, které přímo ohrožují zdraví lidí,“ popisuje rozdíl Hans Thornell, ředitel společnosti Green City Ferries.

Švédská loď funguje na hybridní baterii
Námořní přeprava je jedním z největších znečišťovatelů ovzduší na světě. K návrhu na zavedení daně z oxidu uhličitého se ale velcí hráči staví chladně. Kontejnerových lodí jsou na světě tisíce, obřích výletních lodí stovky. Přitom jen 15 největších plavidel vydá, co se znečištění ovzduší týče, za všechna auta na celém světě. V atmosféře za sebou zanechávají jasné stopy, které jsou viditelné až z vesmíru. Vymazat se je svými nařízeními o ekologičtějším palivu pokusila Evropská unie.
Jak se nařízení projevilo, zkoumají vědci ve středomořských přístavech. „Můžeme vidět dvoutřetinový pokles znečištění v evropských přístavech. Ale například v Tunisku, kterého se tyto regulace netýkají, se nic nezměnilo,“ říká expert Jens Hjorth.
Poptávka po námořní přepravě navíc stále roste. Zvětšují se přístavy i lodě a ty, které doslouží, skončí v zemích třetího světa. Tam znamenají další ekologickou zátěž. Otázku „kam s ním“ elegantně vyřešili v Dánsku. Starý trajekt tady řízeně poslali ke dnu a proměnili v trenažer pro potápěče.