V Polsku na řidiče čekají horší silnice a rozestavěné dálnice

Varšava – Cestování po Polsku je postrachem mnoha řidičů. Jeho dopravní síť je neuspokojivá – existují pouze rozestavěné části dálnic, podobně jsou na tom také železniční trati. Velké rozdíly v kvalitě silnic jsou také v jednotlivých částech země. Například řidiči, kteří projíždějí z Náchoda do Javorníku přes Kladsko, mohou v Polsku zažít příjemnou zkušenost a po příjezdu na Moravu se stydět za české silničáře. Při návštěvě severovýchodu Polska, kudy musí projíždět lidé cestující z Pobaltí, by ale našim silničářům spíše blahořečili, neboť silnice na severu Polska mají často blízko k tankodromu. V Polsku také plánují do tří let postavit stovky kilometrů nových silnic a dálnic.

Rychlostní limity jsou stejné jako u nás

Řídit s rychlostními limity není v Polsku jednoduché – snad i proto řada polských řidičů pravidla ignoruje – základem jsou sice čísla 50, 90 a 130 platná ve většině evropských zemí, v obcích je ale zároveň v noci mezi 23. a 5. hodinou možné jezdit až 60kilometrovou rychlostí. Omezení v obci neplatí na celém jejím území, ale pouze v tzv. obydlené oblasti, která je označena zvláštní značkou.

Za jízdu pod vlivem alkoholu se trestají i cyklisté 

Povoleno je řídit s 0,2 promile alkoholu v krvi, zároveň je ale trestným činem řídit s více než 0,5 promile alkoholu v krvi. Za řízení v opilosti se uděluje pokuta až pět tisíc zlotých, většina přestupků je pokutována v rozmezí 50–500 zlotých a připisovány jsou také trestné body. Cyklistům v Polsku, kteří jezdí pod vlivem alkoholu, hrozí, že mohou přijít o řidičský průkaz, a dokonce jít i do vězení. Parkování je v Polsku v některých místech zpoplatněno. Špatně zaparkované automobily policie odtahuje, botičky se nepoužívají.

Dálniční síť se neustále buduje

V souvislosti s evropským fotbalovým šampionátem, který Polsko pořádá v roce 2012 společně s Ukrajinou, by se pro motoristy mělo otevřít až 2000 nových kilometrů cest. Na dostavěných částech dálnic se vybírá mýtné, zpoplatněny jsou ale jenom některé úseky, za osobní auto se platí vždy jedenáct zlotých. Na mostech a v tunelech se neplatí.

Ve veřejné dopravě pozor na častá zpoždění

Cestování veřejnou dopravou v Polsku nebývá jednoduché. Jezdí regionální i dálkové vlaky a autobusy, zejména v případě autobusů ale často není jednoduché zjistit, jaký je jejich jízdní řád. Navíc nebývají výjimkou vysoká zpoždění, stává se také, že některé spoje nejedou vůbec.

Polští dopravci si vzájemně neuznávají jízdní doklady 

Cestující navyklí obvyklému evropskému „komfortu“, který představuje cestování různými vlaky s jednou jízdenkou, mohou být rozladěni zjištěním, že dopravci PKP Przewozy Regionalne (regionální vlaky) a PKP Intercity (dálkové vlaky) si vzájemně neuznávají jízdní doklady. Často platí, že dálkové vlaky nebývají o mnoho rychlejší než regionální. Ty bývají podstatně levnější, PKP Intercity ovšem nasazuje komfortnější vagony. Moderní lůžkové vozy tohoto dopravce typu WLABdmnu, které jezdí z Varšavy do Vídně a Amsterdamu, jsou dokonce považovány za jedny z nejlepších hotelových vagonů v Evropě.