V Londýně chystají cyklistickou revoluci

Londýn – Londýnská radnice přichází s dalším řešením, jak alespoň částečně odlehčit přeplněným ulicím v centru města. Po vzoru některých dalších metropolí, jako je Brusel nebo Berlín, zprovozní i v Londýně koncem července samoobslužné půjčovny jízdních kol. A starosta Boris Johnson, sám nadšený cyklista, chce jít ještě dál. Usiluje o speciální „cyklistické dálnice“ spojující okrajové čtvrti s centrem města.

„Změní to navždy tvář Londýna,“ slibuje si starostův poradce pro dopravu Kulveer Ranger od systému půjčování kol.

Kola se začnou půjčovat od 30. července. Nejprve bude k jejich používání nezbytná registrace na internetu. Teprve o čtyři týdny později si mohou kola začít půjčovat i náhodní uživatelé za pomoci platební karty. Registrovaní členové dostanou poštou klíč, kterým si kolo odemknou. Náhodní uživatelé dostanou u terminálu na parkovišti pětimístný kód, kterým si kolo „odemknou“.

Celý projekt se v zásadě týká centrálního Londýna. Na 400 parkovišť s celkem asi 6000 koly bude v několika londýnských čtvrtích a parcích. Systém stál 82 milionů liber (asi 2,4 miliardy korun). Dalších asi 20 milionů ročně bude stát provoz, který by měly z větší části pokrýt půjčovné a příspěvek sponzora, banky Barclay's.

Podle Rangera by se cyklista neměl v centru Londýna nikdy ocitnout dál než 300 metrů od parkoviště, kde může kolo vrátit. Na parkovištích i v metru budou k dispozici mapy a majitelé iPhonu si mohou stáhnout aplikaci, která jim pomůže nejbližší stanoviště najít.

Bicykly, které vyrábí firma z kanadského Québeku, mají životnost 15 let, jsou dost robustní (váží 23 kilogramů) a poměrně usedlého vzhledu. Londýnská radnice přesto doufá, že se stanou jedním ze symbolů Londýna. „Jako dvoupatrové autobusy nebo taxíky,“ řekl Ranger. Na každý pád ale mají být nejrychlejší pro přepravu na kratší vzdálenosti a měly by se stát jedním z dalších veřejných dopravních prostředků jako autobusy nebo metro.

Hlavně kratší trasy

Zaměření na kratší jízdy odráží i ceny. Po zaplacení jedné libry (asi 30 korun) umožňující opakované půjčování kola na jeden den, je první půlhodina zadarmo, hodina půjčení za libru, ale dvě hodinu už za šest a tři za 15 liber. Tarify tak rozhodně nenahrávají celodenním vyhlídkovým jízdám po městě. „Nejsme proti tomu, aby si kola půjčovali turisté, ale nejde nám o dlouhé jízdy,“ řekl Ranger.

Naopak na delší trasy se zaměřuje projekt „cyklistických dálnic“. V podstatě jde o funkční nepřerušované cyklostezky na hlavních tazích mezi okrajem a centrem, které mají být alternativou pro lidi dojíždějící do práce do středu města. Letos v létě tak budou pruhy pro cyklisty na spojnicích do Barkingu a Mertonu, dalších deset má následovat do pěti let.

Situaci londýnským cyklistům už dnes usnadňuje skutečnost, že Londýn je relativně rovinaté město. Především však mohou počítat většinou s ohleduplnými řidiči, kteří vesměs cyklisty respektují a trpělivě čekají, až je budou moci předjet.