Číňané a Rusové na návštěvě Česka rádi utrácejí

Praha - Nejdražší nákupy z mimoevropských návštěvníků si z Česka vozí turisté z Číny. Průměrná hodnota zboží, které si čínský turista z Česka odvezl v 1. čtvrtletí, meziročně vzrostla o 2 255 korun na 13 687 korun. Vyplývá to ze statistiky, kterou vypracovala společnost Global Blue ČR na základě údajů z žádostí o vrácení DPH. V úhrnu nicméně nejvíce v Česku utrácejí Rusové, jejichž podíl na celkových tržbách tvoří 62,3 procenta.

„Čína představuje pro Českou republiku významný trh s rostoucím potenciálem. Čínští turisté hledají na své dovolené v Evropě spíše menší města, autenticitu a odpočinek od ruchu velkoměsta. To jim ale nebrání v nakupování,“ uvedl generální ředitel CzechTourism Rostislav Vondruška. Meziročně výše útraty čínských turistů za první čtvrtletí vzrostla o 77 procent.

Nárůst útraty za zboží a suvenýry v letošním čtvrtletí není podle CzechTourismu trendem ovlivňujícím pouze čínské turisty. V průměru se útraty mimoevropských turistů zvýšily o 40,2 procenta. Průměrný japonský turista během dovolené v Česku například utratil 8 198 korun, což je ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku nárůst zhruba o 1 000 korun. O desítky korun se zvýšila průměrná útrata turistů z Ruska, kteří za nákupy v Česku v průměru utratí 6 869 korun. Opačný trend tuzemští obchodníci zaznamenali u návštěvníků z USA. Ti za zboží utratili meziročně o více než 1 000 korun méně, v průměru 8 014 korun.

Rozhovor s Markétou Vogelovou (zdroj: ČT24)

Zahraniční turisté v Česku tradičně nakupují tradiční produkty, jako je například Becherovka, sklo nebo české granáty. Stále častěji se ale v jejich nákupním koši objevují i další produkty. „Začínají je více zajímat také výrobky místních řemeslníků, jako jsou například dřevěné výrobky, dřevěné hračky a podobně,“ uvedla v rozhovoru pro ČT24 vedoucí oddělení výzkumu a analýz CzechTourism Markéta Vogelová.

Zahraniční turisté přijíždí do Česka za památkami, lákají je ale také třeba české lázně i docela obyčejné věci. „Nás to překvapí, ale je zaujme například i dlážděná ulice nebo červené střechy,“ podotkla Vogelová.

Markéta Vogelová, vedoucí oddělení výzkumu a analýz CzechTourism

„Rusové tím, že jezdí do lázní, tak tady tráví i nejdelší dobu – okolo sedmi dní. Ale celkově z těch opravdu vzdálených trhů tu turisté tráví okolo třech dní. Oni nejedou vyloženě na dovolenou do České republiky, ale do Evropy a v rámci té své dovolené zvládnou více zemí.“

Meziroční nárůst příjezdů turistů z Číny v roce 2011 dosáhl podle Českého statistického úřadu 37,4 procenta, když jich do Česka přijelo bezmála 109 000. Čínští turisté v ČR stráví v průměru 2,7 dne a během pobytu utratí asi 1 500 korun na osobu a den. Ruských turistů vloni do ČR přijelo téměř 560 000. Statistika Global Blue zachycuje pouze návštěvníky mimo země EU, kteří si mohou nechat zpětně vracet daň z přidané hodnoty. Statistiky ani odhady průměrných útrat návštěvníků ze zemí EU neexistují.