Cestovky se slevovým serverům brání, last minute proto koupíte už teď

Praha – Osmdesát devět procent Čechů využívá k plánování dovolené internet. Skoro dvě třetiny lidí přitom hledají na internetu zejména ubytování, třetina vyhledává dopravu a pětina internet používá k výběru cestovní kanceláře. I když v poslední době roste také obliba nákupu dovolené prostřednictvím slevových serverů, sázejí Češi především na zaběhlé cestovky. Právě útokům slevových serverů se cestovní kanceláře snaží bránit, a proto letos vydaly katalogy skoro o měsíc dřív. Zájezdy na poslední chvíli - last minute - je dokonce možné koupit už teď.

„Internet nabízí jedinečnou možnost prohlédnout si přesně destinaci, kam se chystají, zároveň reference na tyto destinace, zkušenosti jiných zákazníků a taktéž reference na cestovní kanceláře a ověření cestovní kanceláře. Vše na jednom místě z domova,“ popsal hlavní důvody, díky kterým Češi stále častěji využívají k plánování dovolené internet, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Češi přitom stále častěji nevybírají na internetu jen ubytování a cestovku. Hledají také možnosti vypůjčení sportovního vybavení, nakupují vstupenky na památky nebo si třeba přes internet zařizují i vypůjčení auta.

  • Internet a plánování dovolené autor: ČT24, zdroj: APEK
  • Internet a plánování dovolené zdroj: ČT24

Při výběru cestovky jsou Češi opatrní, obliba slevových portálů přesto roste

Většina Čechů na internetu hledá také reference na cestovní kanceláře. Nespokojí se přitom jen tak s ledajakou. „Vybírají především zaběhlé cestovní kanceláře, na které je mnoho pozitivních referencí,“ podotkl Vetyška.

I přes opatrnost většiny Čechů ovšem v poslední době roste zájem o nákup dovolené prostřednictvím slevových portálů. A ty vycházejí zákazníkům vstříc rozšířením nabídky. Slevové servery nabízí zahraniční i tuzemské zájezdy se slevou až o několik desítek procent.

Michal Menšík, ředitel portálu Slevín.cz

„Za poslední tři měsíce jsme v této kategorii oproti loňskému roku zaznamenali nárůst prodejů o 20 procent, což jasně dokazuje letošní trend.“

Avšak Odborníci upozorňují, že některé slevy na zájezdy mohou být pouze fiktivní. „V mnoha případech ubytovací zařízení nadsazují ceny a Češi jdou po slevách, i když by pultová cena nabízená přímo zařízením nebyla výrazně vyšší,“ upozornil analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek.

Last minute i měsíc předem

Slevové servery nejčastěji nabízejí prodloužené víkendy nebo romantické zájezdy. Lidé, kteří chtějí jet na běžnou dovolenou k moři, proto stále sahají po osvědčených cestovních kancelářích. A zatímco vloni přicházely cestovky s last minuty zhruba 14 dní před plánovaným odletem, teď už se objevují v nabídkách zhruba měsíc předem. 

„S koncem května se některé cestovní kanceláře, kterým zbývá kapacita, snaží na poslední chvíli získat část klientely, takže zlevňují,“ řekl Jan Papež, mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR. „Týká se to jen některých zemí, kde cestovní kanceláře neodhadly kapacitu a Češi se tam příliš nehrnou, například Egypta, Tuniska nebo Řecka,“ dodal. „Řecko nemůže konkurovat nejpopulárnějším Turecku a Španělsku, ale očekáváme, že bude jedním z hitů na last minute,“ uvedl Jan Osúch, mluvčí CK Fischer.

Češi nejčastěji míří na zahraniční dovolenou do Chorvatska. Následuje Itálie, Bulharsko a Turecko. Naopak zájem turisté kvůli nepokojům ztratili především o Egypt. Podle odborníků je ovšem letos nejvíce cenově přijatelný.