Při psaní SMS by naboural i Schumacher

Praha - Jean Todt přivedl Michaela Schumachera nejen do stáje Ferrari, později jako šéf FAI využil Schumacherovy popularity k tomu, aby propagoval bezpečnost provozu na silnicích. A jako ambasador bezpečnosti silničního provozu přijel Michael Schumacher i do Prahy, kde na Václavském náměstí propagoval používání bezpečnostních pásů ve vozidlech.

Podle Todta je Schumacher dobrým propagátorem bezpečného silničního provozu, protože je to silná osobnost, a tak i jeho vzkaz k veřejnosti je silný, navíc je nejen jezdec, ale i otec, který se chová zodpovědně. Spojení automobilového závodníka s bezpečností provozu na normálních silnicích tak podle Todta není problém, protože v normálním provozu se i závodníci řídí dopravními předpisy a chovají se stejně bezpečně jako ostatní lidé.

Navíc v některých případech je možné ukázat, že při porušování dopravních předpisů se do nebezpečné situace může dostat i tak zkušený řidič jako Schumacher. Například při závodech v Kanadě, kdy na simulátoru Schumacher s týmovým kolegou Massou při řízení telefonoval a psal zprávy na mobilním telefonu, došlo opravdu k, samozřejmě jen simulované, nehodě.

Interview ČT24 (zdroj: ČT24)

Svoji sportovní kariéru zahájil Jean Todt jako pilot rallye, záhy se však přemístil na místo navigátora. Spolu s Guyem Fréquelinem vyhráli v roce 1981 mistrovství světa značek a v jezdeckém hodnocení jim patřila druhá příčka. Po skončení aktivní činnosti působil Jean Todt nejprve jako ředitel týmu Peugeot, který mimo jiné dovedl ke dvěma titulům mistra světa v automobilových soutěžích, čtyřem prvenstvím v Rallye Paříž - Dakar, nebo ke dvěma triumfům ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. V roce 1993 se stal šéfem stáje F1 Ferrari, kde se mu během krátké doby podařilo kolem sebe soustředit skupinu talentovaných spolupracovníků, mezi nimiž hrál klíčovou roli Michael Schumacher. Pod vedením Jeana Todta dosáhla stáj šesti vítězství ve světovém šampionátu F1 (2000-2004 s Michaelem Schumacherem, 2007 s Kimim Räikkönenem) a sedm v Poháru konstruktérů (1999-2004, 2007). V říjnu 2009 byl Jean Todt zvolen velkou většinou hlasů prezidentem FIA.

Todt nebyl v České republice poprvé, zemi zná i jako řidič. Češi jsou podle něj dobrými řidiči, čeští závodníci jsou úspěšní i v automobilovém sportu, ať už jde o motokros, autokros nebo rallye. A přestože ve formuli 1 měla Česká republika jen jediného jezdce Tomáše Engeho, věří Todt, že by v budoucnosti mohla hostit i závod formule 1.

Pokud jde ale o bezpečnost na silnicích, ta je v České republice horší než v okolních zemích. Nicméně za posledních deset let se situace výrazně zlepšila a zlepšuje se i v současnosti. Mezi největší nešvary českých řidičů podle prezidenta FIA patří nepoužívání bezpečnostních pásů, nerespektování dopravního značení, ale i jízda pod vlivem alkoholu a telefonování za jízdy. Kdyby si lidé zvykli na dodržování pravidel, situace na českých silnicích by se výrazně zlepšila, řekl Todt.

Zlatá pravidla FIA

  • Užívat bezpečnostní pásy
  • Chránit své děti tím, že je usadím do autosedačky
  • Dodržovat pravidla silničního provozu
  • Dodržovat povolenou rychlost
  • Nejezdit pod vlivem alkoholu
  • Dávat pozor – za jízdy netelefonovat a nepsat SMS
  • Zastavit, když jsem unavený
  • Nosit přilbu na kole a motocyklu
  • Ohleduplnost a zdvořilost – respektovat se navzájem

Bezpečnost na silnicích je podle Todta zásadním tématem současnosti, na silnicích umírá rok od roku více lidí. Třemi hlavními tématy, vedoucími ke zvýšení bezpečnosti, pak jsou vzdělávání, respektování pravidel silničního provozu a zlepšování stavu infrastruktury i vozového parku. Mezi to, na co by řidiči neměli zapomínat, patří například zapínání bezpečnostních pásů, které se možná některým lidem zdá automatické, mnozí ho ale nedodržují. A mnohem horší je pak situace v Africe a dalších rozvojových zemích, kde lidé pásy nepoužívají vůbec. Přitom až 60 procent úmrtí při dopravních nehodách je zaviněno právě opomenutím této jednoduché činnosti. Z dalších pravidel bezpečné jízdy pak Todt vyzdvihl dodržování rychlostních limitů i nebezpečnost jízdy pod vlivem alkoholu. A připomněl také, že základem je vzdělávání a bezpečnost silničního provozu by měla být součástí vyučování již na základních školách.