Autobusová náhrada zrušených jihočeských vlaků nebude úplná

České Budějovice – Pouhé dva měsíce po začátku nového jízdního řádu bude Jihočeský kraj omezovat provoz na své nejdůležitější trati – spojnici Českých Budějovic s Táborem. Kraj, resp. jeho společnost Jikord, která objednává veřejnou dopravu, zruší tři osobní vlaky mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí, tři mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí a jeden z Českých Budějovic až do Tábora. Zrušené spoje by měly částečně nahradit autobusy, které ale neobslouží některé zastávky. Navíc autobusová náhrada za jeden vlak, který zatím jezdí denně, nepojede o víkendech.

Společnost Jikord oznámila mimořádnou změnu železničního jízdního řádu, která bude platit od 3. února – spočívá v rozsáhlém škrtání regionálních vlaků mezi Českými Budějovicemi a Táborem. Krajský organizátor dopravy postavil za rušení spojů hned dva důvody: peníze a průjezdnost trati. České dráhy, které vlaky provozují, požádaly o vyšší příspěvek na jejich provoz. „Jsou zvýšené vstupy, to je poplatek za dopravní cestu, zvýšené náklady za odpisy nových vozidel,“ poukázal krajský ředitel ČD Jiří Kafka. Kraj ale zvýšit platby za objednanou dopravu odmítl. „Napjatý rozpočet tomuto požadavku nemohl vyhovět,“ podotkl ředitel Jikordu Jiří Borovka. Přebytečné vlaky tak kraj škrtl.

Ke zrušení ale přispěl i fakt, že by vlaky stejně částečně nejezdily. V okolí Veselí nad Lužnicí se rekonstruuje trať, budou na ní proto výluky, při nichž by stejně cetující museli přestupovat do autobusů.

Proti rušení regionálních vlaků a jejich pouze částečné náhradě autobusovou dopravou se ozvali starostové obcí u táborsko-budějovické trati. Poukazují, že je ani cestující kraj na škrty včas neupozornil. Někteří lidé si navíc pořídily časové jízdenky Českých drah, které v autobusech neuplatní (jednotný krajský tarif neexistuje) a budou je muset vrátit.

Aleš Hazuka o rušení vlaků v jižních Čechách (zdroj: ČT24)

Autobusy pojedou jindy a jinudy než vlaky

Autobusy, které zrušené osobní vlaky nahradí, ovšem budou mít jízdní řády odlišné od původních spojů. Zdaleka nebudou zastavovat všude, bez náhrady tak o spojení přijdou například Doubí u Tábora nebo Hrdějovice. Autobus, který má nahradit ranní vlak z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic, potom pojede přímo do krajského města bez zajíždění do obcí na cestě. Tento autobus navíc oproti vlaku, který jezdí denně, pojede pouze v pracovní dny. Podle Jikordu to ale nevadí, protože zrušenými vlaky v průměru jezdí pouze 40 lidí. Některé autobusy budou také odjíždět o několik minut dříve než vlaky, které nahrazují.

Které vlaky přestanou jezdit:

SMĚR Z BUDĚJOVIC:

  v 5:24 z Č. Budějovic do Veselí nad Lužnicí (jezdí denně)

  • náhradní autobus pouze v pracovní dny; nestaví mezi Č. Budějovicemi a Chotýčany

  v 8:53 z Veselí nad Lužnicí do Tábora (jezdí jen v pracovní dny)

  • náhradní autobus nestaví v Řípci-Dráchově a Doubí u Tábora

  ve 20:29 z Č. Budějovic do Tábora

  • náhradní autobus nestaví mezi Č. Budějovicemi a Chotýčany, v Řípci-Dráchově a Doubí

SMĚR DO BUDĚJOVIC:

  v 5:58 z Veselí nad Lužnicí do Č. Budějovic (v úseku do Veselí vlak nadále pojede)

  • náhradní autobus staví pouze ve Veselí n. L. - zastávce

  v 10:55 z Veselí nad Lužnicí do Č. Budějovic (v úseku do Veselí vlak nadále pojede)

  • náhradní autobus nestaví mezi Chotýčany a Č. Budějovicemi

  v 18:16 z Tábora do Veselí nad Lužnicí

  • náhradní autobus nestaví v Doubí u Tábora a Řípci-Dráchově

Mimořádné škrty v železniční dopravě postihly jižní Čechy i loni. V létě zrušilo ministerstvo dopravy několik rychlíků z Jindřichova Hradce na Jihlavu. S prosincovou změnou grafikonu se ale rychlíky zase vrátily. Jikord také postupně zcela ruší osobní vlaky na lokálkách, v posledních letech přestaly osobní vlaky jezdit do Netolic i Týna nad Vltavou.