Za stať o komunistické diktatuře skončil v 50. letech v dolech. Exilový předseda sociálních demokratů píše dodnes

Přestože už padesát let žije ve Švýcarsku, o dění v Česku má neskutečný přehled. Bývalý politický vězeň, sociolog a předseda sociální demokracie v exilu čtyřiadevadesátiletý Karel Hrubý ještě dnes píše knihy. Před nedávnem vyšlo jeho poslední dílo s názvem Cesty komunistickou diktaturou.

  • Seriál Paměťová stopa představuje osudy desítek lidí, kteří trpěli v totalitních režimech 20. století. Jde o lokální příběhy s nadregionálním přesahem. Dokumenty vznikají ve spolupráci s brněnskou pobočkou VHÚ Praha a AMERFO o.p.s.

Sociolog, učitel, bývalý předseda sociální demokracie v exilu, ale také sportovec Karel Hrubý se narodil v roce 1923 v Plzni. Už jako mladý psal. „Se sociálními demokraty jsem se znal. Požádali mě, když jsem sociolog a filozof, abych napsal rozbor komunistické diktatury a postavil alternativu sociálnědemokratickou,“ říká Hrubý.

Jeho stať se ale dostala do rukou státní bezpečnosti. Psal se rok 1955 a tehdy stačilo málo. „Muž, který pro mě přišel, to udělal jak ve filmu, odtáhl klopu, ukázal znak státní bezpečnosti a řekl, jménem zákona vás zatýkám. No a bylo to,“ vzpomíná bývalý politický vězeň. Nejvyšší vojenský soud ho odsoudil na deset let.

Pět let rubal uhlí v tmavém dole ve Rtyni

Udělali z něj programátora sociální demokracie a Hrubý se ocitl v táboře v severočeské Rtyni, na takzvaném tmavém dole. Pět let tam rubal uhlí. „Už jenom ten okamžik, kdy vás zatknou, uprostřed rodiny. Ještě den před tím jsem chodil s patnáctiměsíčním synem kolem chaty. To měkké hřejivé hnízdo zmizí a před vámi je nic. Vy nevíte, co přijde. Jestli to bude oprátka, v té době se ještě věšelo,“ popisuje zatčení a své pocity Hrubý.

Nikdy neměl ve zvyku se trápit, naopak se snažil na všem hledat jen to nejlepší. Ve vězení našel hned několik přátel na celý život. Například Jaroslava Krejčího, sociologa a právníka, syna druhého předsedy československého ústavního soudu a předsedy protektorátní vlády. „Vzácný člověk, kamarád, a přitom vědoucí. Takže já jsem z něj profitoval a on profitoval ze mě,“ říká Hrubý.

Odešel za svobodou do Basileje

Nakonec oba dva propustili v roce 1960 díky všeobecné amnestii. „Když jsem dojížděl na nádraží, tak tam stála manželka a syn, kterému bylo šest let. Ptal se, jak tatínka pozná, a manželka mu řekla, první člověk, který vystoupí z vlaku, bude tvůj tatínek. A taky to tak bylo,“ vzpomíná.

Osm let pak dělal soustružníka. Snažil se obnovit sociální demokracii. Nedařilo se. V roce 1968 se proto odhodlal k radikálnímu kroku. S manželkou a synem utekl do švýcarské Basileje. „Ta noc byla nejšťastnější noc mého života. Tam mi teprve došlo, že jsem svobodný, že teď záleží na mně. Že už nejsem figurka, kterou šoupe nějaká moc,“ vzpomíná s dojetím.

Práci sehnal hned v příštím týdnu. Měl štěstí, jedna mezinárodní farmaceutická firma totiž zrovna hledala sociologa. Vzali ho okamžitě. „Představte si to, oni to se mnou ve čtvrtek podepsali a já se v pátek našel v telefonním seznamu. Takhle se tady pracovalo. Ta flexibilita mě překvapila. To jsem neznal,“ říká Hrubý.

Firmě zvládl díky svým výzkumům ušetřit čas i peníze, dostal tým a takřka neomezený rozpočet. Díky práci mohl cestovat po celé západní Evropě. A zahraniční pracovní cesty se mu nesmírně hodily i jako místopředsedovi a později i předsedovi exilové sociální demokracie. Mohl se totiž stýkat se sociálními demokraty z celé Evropy. „Takhle se dělá zahraniční politika, když jste v exilu. To nemáte žádnou velkou váhu, ale musíte hledat lidi, kteří jsou ochotní vám pomoct a kteří tu váhu mají,“ vysvětluje exilový předseda sociální demokracie.

Od roku 1983 byl téměř dvacet let šéfredaktorem kulturně-politického čtvrtletníku Společnosti pro vědy a umění Proměny, vydávaného v New Yorku. Zaměřuje se na T. G. Masaryka a na analýzu komunistické diktatury. 

Karel Hrubý
Zdroj: soukromý archiv Karla Hrubého

Události v Československu po listopadu 1989 sledoval s napětím. Už v prosinci se v zahraničí sešel s představiteli domácí sociálnědemokratické sekce Občanského fóra a začátkem ledna 1990 přiletěl poprvé po dvaceti letech do Prahy. V roce 1995 mu prezident Václav Havel propůjčil Řád T. G. Masaryka druhého stupně.

Českému národu by někdy nafackoval

Hrubý stále sleduje politické dění v Česku a své názory říká nahlas. Například i to, že má obavu ze současného rozhodnutí ČSSD stát se součástí menšinové vlády s tichou podporou komunistů. Vidí v tom jistou analogii s postojem sociální demokracie v roce 1948. Před nedávnem vyšla jeho poslední kniha s názvem Cesty komunistickou diktaturou. Přestože už padesát let žije ve Švýcarsku, Česká republika a Češi pro něj budou vždycky na prvním místě. „Člověk má ten národ rád, i když někdy by ho zfackoval, jak se chová,“ uzavřel.

7 minut
Paměťová stopa: Sociální demokrat
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 6 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 8 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami
Načítání...