Odmazat trestné body za dopravní přestupky a zdokonalit se v řízení auta v krizových situacích mohou řidiči na novém polygonu v areálu Masarykova okruhu. Dosud přitom měli z jižní Moravy nejblíže tréninkový areál v Jihlavě nebo v Ostravě. Další funguje v Mostě. Nová výcviková dráha se čtyřmi tréninkovými moduly je nejmodernější nejen v Česku, ale i v celé Evropě.
Řidiče zve na trénink nový polygon na Masarykově okruhu. Je nejmodernější v Evropě
Více než dva a půl tisíce řidičů ročně muselo z Jihomoravského kraje jezdit kvůli odmazání trestných bodů až do Jihlavy nebo Ostravy. Nově budou moci trénink jízdy v krizových situacích absolvovat přímo v Brně.
Na speciální dráze se naučí správně brzdit nebo řešit situaci, kdy se auto dostane do smyku, třeba na vodě. Zájmové školení bezpečné jízdy je již otevřeno, do kursu pro odpočet trestných bodů se bude možné přihlásit na jaře, až projde schvalovací proces a získá potřebnou certifikaci.
- délka 1200 m
- 57 tisíc tun asfaltu
- 170 vodních trysek
- 4 tréninkové moduly
Výstavba polygonu trvala od jara do začátku prosince, tedy zhruba osm měsíců. „O projektu jsme ale uvažovali již delší dobu. Hledali jsme vhodnou lokalitu a prostředí uvnitř areálu se ukázalo jako to pravé,“ přiblížil mluvčí Automotodromu Brno Petr Boháč a dodal, že projekt byl financován soukromým investorem a stál desítky milionů korun.
Jednou z motivací byly právě kursy věnující se odpočtům trestných bodů za dopravní přestupky. Školení budou moci denně absolvovat až tři skupiny po dvanácti řidičích.
Školení bezpečné jízdy zabere sedm hodin
Za zákonem stanovených podmínek si mohou řidiči odečíst tři trestné body udělené podle bodového systému. Musí ale absolvovat sedmihodinové školení zahrnující teoretickou přípravu i praktický výcvik přímo za volantem auta. „V Brně máme k dispozici čtyři tréninkové moduly, na nichž zlepšujeme řidičské schopnosti účastníků,“ řekl instruktor bezpečné jízdy Norbert Mikulec.
Na kopci s dvanáctiprocentním klesáním trénují řidiči krizové brždění s plynulým přechodem do kluzné zatáčky. Tzv. kyvná deska slouží k nácviku smyku zadní nápravy, kdy se řidiči učí situaci řešit správnou reakcí na volantu. Podobně funguje kluzný kruh, lze jej využít pro trénink smyku přední i zadní nápravy nebo různých driftových aktivit. Aquaplanningová vana pak simuluje ztrátu adheze celého vozidla.
Nejčastější chybou je technika brždění
Brněnský polygon nebudou využívat jen řidiči, kteří již nějaký přestupek spáchali. Na speciální dráze může trénovat krizové situace za volantem každý, kdo má zájem o zlepšení svých řidičských schopností. Speciální kurs třeba připravují pro maminky s dětmi.
Podle instruktorů patří mezi nejčastější chyby technika správného sezení, pohledu nebo brždění. „Snažíme se zlepšit ovladatelnost aut, ale i limity samotných řidičů. Jakmile je znám, dokážu si uvědomit riziko, které je na veřejné komunikaci. Troufám si říct, že řada řidičů je pak ohleduplnější a preciznější a tím pádem i lepší,“ hodnotil instruktor.
Na polygonu budou trénovat i sanitky
Brněnský polygon je ojedinělý tím, že jej mohou využívat kromě osobních automobilů i autobusy nebo nákladní vozy. Tréninkovou dráhu tak budou využívat i jednotky Integrovaného záchranného systému, přičemž kursy bude spolufinancovat kraj.
„V současné době využíváme areál v Hradci Králové, jakmile to bude možné, začneme trénovat v Brně,“ řekl ředitel ZZS Jihomoravského kraje Milan Klusák a upozornil na každodenní nebezpečí jízdy záchranářských vozidel v různých povětrnostních podmínkách.
Kromě Hradce Králové nebo zmiňované Jihlavy a Ostravy fungují v Česku i další polygony. Plní ale různé funkce, dvě dráhy jsou například jen testovací pro mladoboleslavskou Škodovku. Do roku 2022 by měl u západočeského Stříbra vzniknout český polygon pro testování a certifikaci vozidel bez řidiče.