Plány na podzemní dráhu v Brně znovu ožily. Město a kraj řeší, kudy povede a kdo ji zaplatí

Brněnští politici se po letech vrátili k tématu takzvaného severojižního diametru. Dráha, která bývá také nazývána brněnské metro, má spojit periferii města s jeho centrem. Trať by podle plánů pokračovala i za hranice města, z části pod zemí. Kudy v budoucnu povede, bude mimo jiné záležet na definitivní poloze brněnského nádraží. Stále ale není jasné, kdo by miliardový projekt platil.

Z Brna do Slavkova jede vlak přes půl hodiny. Projekt severojižního diametru by dobu cestování zkrátil asi o polovinu. O dráze, která se někdy nesprávně označuje jako brněnské metro, se přitom mluví už od sedmdesátých let minulého století. Myšlenka teď mezi politiky znovu ožila.

K realizaci projekt přiblížila studie proveditelnosti, kterou nechal vypracovat Jihomoravský kraj. „Je technicky a legislativně ověřeno, že to je realizovatelné, jsou propočteny náklady na záměr,“ řekl místopředseda výboru pro dopravu Jihomoravského kraje Petr Kunc (TOP 09).

Vlaky by větší část Brna projely pod zemí. Vyhnuly by se přeplněným ulicím. Podobný systém funguje například v Berlíně. Vzdáleně může připomínat provoz v pražském metru.

5 minut
Brno a kraj plánují podzemní dráhu: Petr Kunc (TOP 09) – místopředseda výboru pro dopravu Jihomoravského kraje
Zdroj: ČT24

Trasa by stála víc než dvacet tři miliard korun. Kraj by ale sám – a nebo s podporou brněnského magistrátu – stavbu neufinancoval. „S městem Brnem intenzivně komunikujme, jakmile budeme mít ucelený projekt, vydáme se cestou na Prahu a zkusíme to zabudovat do nějakého dlouhodobého plánu SŽDC,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Roman Hanák (ČSSD).

Cesta k podzemní dráze bude zdlouhavá

Financování a také zdlouhavá povolovací řízení jsou podle Vladislava Horáka ze stavební fakulty VUT dva hlavní problémy, které postavení dráhy brání. „Čeští stavitelé tunelů dokáží postavit prakticky cokoliv, co se po nich bude chtít. Překážky tady jsou, ale jsou překonatelné. Ale já osobně se dokončení tohoto projektu nedožiju,“ řekl Vladislav Horák.

Ještě donedávna existovala jen jedna varianta trasy severojižního diametru. Z centra Brna by vlaky jezdily směrem k technologickému parku. Na brněnském magistrátu se teď ale mluví o jiné možnosti. „Rádi bychom prověřili, jestli by nebylo lepší to vést přes Ponavu, aby to obsluhovalo budoucí hokejový a fotbalový stadion,“ řekl náměstek primátora města Brna Matěj Hollan (Žít Brno).

Město Brno si teď proto nechává vypracovat svoji studii proveditelnosti pro tuto variantu, která by byla kratší a levnější.

4 minuty
Možné to podle Vladislava Horáka ze stavební fakulty VUT je, překážky jsou překonatelné
Zdroj: ČT24

Bude záležet na definitivní poloze brněnského nádraží

Brněnští politici chtějí, aby se budování dráhy spojilo se stavbou nového nádraží. Správa železniční a dopravní cesty s tím ale ve svých plánech zatím nepočítá. „Toto bylo jasně stanoveno i v zadání studie proveditelnosti Železničního uzlu Brno,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Kraj, město ani SŽDC tak zatím, kromě studie proveditelnosti, nic konkrétního nemá.

Podzemní nástupiště berlínského hlavního nádraží
Zdroj: Stephen Rafferty/ČTK/Eye Ubiquitous

Podzemní železnici má už od sedmdesátých let například Mnichov. V posledních dvaceti letech ale vznikají tyto tratě u našich západních sousedů ve velkém.

V Berlíně vznikla v rámci výstavby hlavního nádraží zcela nová podzemní trať ve směru sever–jih, která odvedla část regionálních, ale i dálkových vlaků z původní nadzemní Městské dráhy ve směru východ–západ.

Se zahloubenou železniční tratí už počítají i pražské zásady územního rozvoje a město začalo připravovat také změnu územního plánu. Zatím jde ale o vizi, nejsou jasné ani náklady na výstavbu. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 8 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 8 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 22 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025
Načítání...