Obci se nelíbí trasa D35, výstavbu důležité tepny to může zpozdit

Obec Strakov u Litomyšle se postavila proti plánované trase dálnice D35 z Hradce Králové na Lipník nad Bečvou, kde se pak napojuje na dálnici D1. Vedení obce chce, aby vedla silnice dál od obce a nezasahovala tolik do polí. Ředitelství silnic a dálnic ale ustoupit nechce, změna trasy by si totiž vyžádala nový proces EIA. Proto chtějí silničáři pokračovat podle původních plánů, i přes odpor vesnice.

Trasa D35, kterou upřednostňuje ŘSD, vede od obce ve vzdálenosti 320 metrů, má ale vést v hlubokém zářezu. Varianta, kterou by chtěla obec, sice vede o dalších 300 metrů dál, ale více na povrchu. „Nám se vůbec nelíbí, že to rozhodují lidé, kteří tady nežijí. A máme dojem, že se s námi odmítají bavit,“ zlobí se starosta Strakova Jan Janypka.

Jenže podle názoru Ředitelství silnic a dálnic je pro obec výhodnější první trasa. Navíc by si změna trasy vyžádala nové posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), což by výstavbu dálnice zdrželo zhruba o rok. 

Vedení obce preferuje trasu, která by vedla dál od domů (zdroj: ČT24)

„Tím, že jsme v souladu s územním plánem, v souladu s procesem EIA, tak budeme pokračovat v přípravě a požádáme o územní rozhodnutí. I přes nesouhlas obce,“ uvedl ředitel ŘSD Pardubice Bohumil Vebr.

Jenomže spory s obcí mohou výstavbu dálnice zdržet, D35 má přitom sloužit jako alternativa k D1 a odvést z naší nejstarší dálnice část dopravy. „Obec se může odvolat. To znamená i pomocí soudního přezkumu bude to územní řízení napadat, bude ho rozporovat, a tím nedojde k ničemu jinému než ke zpoždění,“ varuje předseda Spolku pro výstavbu dálnic D35 a D43 Martin Kolovratník.

Další problémy pak mohou nastat při následném výkupu pozemků. Pro plynulost příprav by proto byla nejvhodnější domluva obou stran, což ale zatím obě odmítají. 

V provozu je zatím jen 63 kilometrů

Dálnice D35 by měla ve výsledku měřit skoro 175 kilometrů, zatím je ale v provozu jen 63 km. Dalším plánovaným úsekem má být 12 kilometrů dlouhá část mezi Opatovicemi a Časy – tu chce Ministerstvo dopravy stihnout do jara roku 2021. Na dalších 14 kilometrů úseku Časy–Ostrov už je vykoupena velká většina pozemků, také ten se má stihnout do konce roku 2021. 

Na první dva úseky pak naváže dalších šest úseků kolem Vysokého Mýta a Litomyšle do Starého Města u Moravské Třebové. Zatím se pro ně připravují podklady pro územní rozhodnutí a pro posudky EIA a jedná se s obcemi i vlastníky pozemků.