Doba zimních pneumatik se blíží. Servisy se proto připravují na fronty zákazníků

Čtrnáct dní zbývá řidičům na přezutí letních pneumatik. Od prvního listopadu totiž platí povinnost jezdit se zimním obutím v místech, kde hrozí náledí nebo sněžení. Zájemci o výměnu kol by se tak měli připravit na fronty v pneuservisech, podle jejich provozovatelů totiž počet klientů v těchto dnech roste.

Dopravní značka platí od 1.listopadu do 30. března, pokud není pod značkou umístěna dodatková tabulka, vyznačující odlišnou dobu platnosti. Konec úseku, kde je nutná zimní výbava, je označen značkou „Zimní výbava - konec“.

Dopravní značka přikazuje řidiči motorového vozidla použití zimních pneumatik, a to u vozidel do 3,5 t na všech kolech a u vozidel nad 3,5 t pouze na hnaných kolech. Sankce za nedodržení této povinnosti je pokuta až 2000 Kč a 1 trestný bod.

Značka zimní výbava
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Přestože platí, že mají řidiči jezdit se zimními koly už od začátku listopadu, servisy čekají větší nápor zájemců až s příchodem prvního zimního počasí.„Zodpovědní zákazníci se samozřejmě objednají včas, ale někteří to nechají na poslední chvíli. To znamená, že se kapacity naplní a musí čekat,“ popsal situaci vedoucí jednoho z větších brněnských pneuservisů Jiří Kramář.

Dodal, že přezutí gum trvá zhruba 20 až 30 minut a cenově podle něj vyjde výměna na 700 až 1100 korun. Zaměstnanci pneuservisu tak zvládnou denně přezout až 60 aut. Podle Kramáře se fronty výrazně zkrátily po roce 2011. Tehdy ministerstvo dopravy úpravou silničního zákona stanovilo termín, kdy je nutné mít zimní kola – tedy od začátku listopadu do konce března.

Lidé od té doby jezdí měnit kola i před prvním sněhem. Právě při jejich výměně je nutné dbát i na to, jak pneumatiky vypadají. „Správná zimní pneumatika má označení kopce se sněhovou vločkou. Nová pneumatika má z výroby asi 8–9 mm. U nás zákon ukládá použití pneumatiky o minimální hloubce 4 mm, kde končí jejich životnost,“ uvedl Kramář. U aut nad 3,5 tuny je pak minimální hloubka 6 mm.

Zákon neukládá povinnost mít v zimním provedení i náhradní kolo. V případě nutnosti je tak možné nouzově dojet i s pomocí letní pneumatiky. Nařízení se také netýká vozidel s méně než čtyřmi koly – tedy na motorky a podobně. 

Značka zimní výbava – nutné použití zimních gum

Přestože je zákonem stanovený termín, kdy musí mít řidič povinně zimní výbavu, její použití je i tak trochu problematické. Lednová ministerská vyhláška totiž rozšířila platnost značky po celý rok. V případě absurdního výkladu by tak lidé v označených úsecích měli jezdit neustále se zimními pneumatikami.

Podle ministerstva je vyhláška taková kvůli dříve napadanému sněhu. Rozmístění značek mají řídit obce a proto by se nemělo stát, že by kvůli špatnému výkladu museli řidiči pořád jezdit se zimním obutím.