Logistické centrum, kam by zboží putovalo po silnici, železnici i vodě, chce vybudovat soukromý investor u Hodonína. Překladiště kontejnerů má nejdřív několik let fungovat na suchu, dopravu obstarají vlaky a nákladní auta. Přípravy na splavnění Moravy zaberou celkem asi deset let. Přístaviště v Hodoníně může být prvním krokem k propojení Labe, Dunaje a Odry, které podporuje prezident Miloš Zeman.
V Hodoníně by mělo v budoucnu vzniknout obří překladiště s přístavištěm pro lodě
Největším plavidlem na řece Moravě je v současné době patnáctimetrová Konstancie. V budoucnu by na dolním toku mohla potkávat lodě i víc než osmkrát větší. Asi tři kilometry za jezem chce soukromý investor postavit překladiště kontejnerů. Uprostřed zóny by mělo být kilometrové kotviště a obratiště pro lodě. Firma má v plánu přepravovat zboží mezi Dálným východem a střední Evropou. Branou je pro ně rumunský přístav Konstanta. S lodní dopravou firma počítá ve druhé fázi, nejdříve by kontejnery putovaly po souši.
„Pět set tisíc kontejnerů by přicestovalo a stejný počet odjelo. Je to finální fáze, náběh může být postupný. Pokud se týká kapacity železniční tratě, tak počítáme s jedním plným vlakem za hodinu a půl,“ vysvětluje plány projektový manažer společnosti Jan Vlček.
Firma plánuje obchvat, Ředitelství silnic a dálnic o ničem neví
Z projektu vyplývá, že by mělo dojít k významnému navýšení dopravy. Firma proto plánuje obchvat Hodonína. Přes něj se auta s kontejnery dostanou na silnici 55 a na patnáct kilometrů vzdálenou dálnici D52. Ředitelství silnic a dálnic ale s žádným obchvatem nepočítá. Přípravu jeho stavby pozastavilo. „Nemáme žádné informace o tom, že by se v Hodoníně nebo v jeho blízkosti měl připravovat nějaký logistický projekt,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Hodonín je pro firmu jednou z možných variant umístění. Celková plocha centra je podle plánů osmdesát hektarů. Šedesát hektarů zabere samotné překladiště, dvacet potom průmyslová zóna. Splavnění řeky Moravy počítá s vybudováním umělého kanálu přes Slovensko. Od Hodonína k Dunaji měří úsek přes osmdesát kilometrů. Na české straně by se řeka musela vyčistit a musely by se na ní vybudovat takzvané propustné jezy, které zajistí dostatek vody. V projektu je i turistické přístaviště nebo cyklostezky kolem řeky. Náklady na splavnění jsou asi 19 miliard korun.
Logistické centrum by mělo podle firmy přinést dva a půl až tři tisíce pracovních míst. Na Hodonínsku je teď bez práce přes devět tisíc lidí. Podíl nezaměstnaných je zhruba o dvě a půl procenta vyšší než republikový průměr.
Projekt je třeba zapsat do Zásad územního rozvoje
Před stavbou bude potřeba změnit územní plán Hodonína a také zakreslit logistické centrum do Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Ty by měly být hotové do října. Podle radního Antonína Tesaříka však úřad nemá dost informací k tomu, aby teď záměr do dokumentu zahrnul. „Máme pouze jednoduché informace, schematický nákres. Ale už z těch jednoduchých podkladů vyplývá, že může docházet ke střetům ať už z hlediska ochrany přírody, nebo třeba možnosti vyvolaných investic správce vodního toku Morava. Domníváme se, že je třeba záměr naprosto jasně vymezit. Nejlépe formou územní studie,“ konstatuje hodonínský radní Antonín Tesařík (KDU–ČSL).