Modernizovaná trať znamená rychlejší cestu mezi Hradcem Králové a Pardubicemi

Události v regionech: Modernizace trati Stéblová - Opatovice n. L. (zdroj: ČT24)

Mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem na Pardubicku skončila modernizace železniční trati. Má zajistit rychlejší cestu mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Technici teď testují, jak se vlaky na trati chovají při vyšších rychlostech.

Dvě koleje mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem umožňují letmé křižování vlaků na trati. Důvodem pro modernizaci trati, po které denně jezdí do práce nebo do školy tisíce pasažérů, bylo ale také posílit komfort cestování.

Správci železnice garantují větší rychlost samotných souprav. V praxi to znamená, že se cestující z Hradce Králové do Pardubic a opačně dostanou o pět až deset minut rychleji.

Jak uvedl Tomáš Netolický z Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Pardubicích, takzvané spěšné vlaky, které vedou moderní elektrické jednotky RegioPanter, vzdálenost mezi oběma krajskými městy zvládnou za sedmnáct minut.

Vlaky budou v úseku jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině

Před ostrým provozem ale technici ještě testují geometrické parametry nové trati i trolejového vedení. Využívají k tomu speciální měřící vůz. 

Ilustrační snímek
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

Po nových kolejích vlak nejprve projíždí padesátikilometrovou rychlostí. Jak ale uvedl Milan Rath ze Správy železniční dopravní cesty, testuje se i plná rychlost, která na trati bude povolena, tedy 160 kilometrů za hodinu.

Obce si stěžovaly na prach a hluk

Samotné stavební práce na trati přitom provázela kritika dotčených obcí. Lidem v Čeperce vadil hluk, prach a popraskané silnice.

Ve Stéblové si zase stěžovali na cyklostezku poničenou nákladními auty. „Slibovali, že stezku dají do pořádku, do původního stavu. Zatím k tomu ale nedošlo,“ konstatovala starosta Stéblové Vladimír Exner (nez.).

Až kolem roku 2020 by měl být modernizovaný celý úsek mezi oběma krajskými městy, včetně například výstavby nového železničního mostu u Rosic nad Labem.