Chrudim se dočká obchvatu, městu ale pomůže jen zčásti

První části vytouženého obchvatu se Chrudimští dočkají v polovině prosince. Při jednání s vedením města to oznámil zástupce Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. Obchvat ale centru příliš neulehčí. Chrudim trpí tím, že je křižovatkou dvou silnic první třídy a navíc několika frekventovaných regionálních silnic, obchvat však neposlouží řidičům mířícím na Slatiňany ani na Heřmanův Městec.

V Chrudimi v minulosti probíhaly demonstrace i blokády dopravy. Obchvat mělo město sužované dopravou sjíždějící se ze všech stran slíbený od 90. let. V minulosti spadl mezi stavby, jejichž přípravu se ministerstvo dopravy rozhodlo za ministra Bárty zastavit. Nyní už je otevření alespoň jeho části na dohled. „Oficiální otevření první etapy obchvatu je naplánováno na 16. prosince letošního roku,“ uvedl Bohumil Vebr, který je ředitelem pardubického závodu ŘSD.

Z města ale díky první části obchvatu zmizí pouze část projíždějících aut. Zatím povede přeložka silnice I/37 od Medlešic, které leží severně od Chrudimi směrem na Pardubice, k silnici I/17 směrem na Hrochův Týnec. Řidiči, kteří pojedou například z Pardubic do Žďáru nad Sázavou, tak stejně budou muset do Chrudimi vjet.

Nejrušnější chrudimskou komunikací nově bude ulice Dr. Milady Horákové. ŘSD v ní proto ještě před zprovozněním postaví novou okružní křižovatku u nemocnice; její současná podoba by mohla způsobit ve městě komplikace. V budoucnu mají projít úpravami také ulice Obce Ležáků a Palackého, které jsou zatím součástí hlavního průtahu. Ani po zprovoznění obchvatu jejich význam nebude nulový, protože silnice na Heřmanův Městec se obchvat vůbec netýká.

Obchvat by měl v budoucnu vést dále na jih a k současné trase silnice I/37 se připojit jižně od Slatiňan, kterým také odlehčí od tranzitní dopravy. Stavba však na dokončený úsek plynule nenaváže – ŘSD teprve začíná vyjednávat o výkupech pozemků. Zahájení samotné stavby odhadl Bohumil Vebr na rok 2017.