Negrelliho viadukt jubiluje – a čeká na rekonstrukci

Negrelliho viadukt uzavírá jednu etapu své existence. Čeká ho rekonstrukce, která více než po 30 letech změní jeho podobu. Celková oprava ho čeká teprve podruhé. Železniční most spojující Karlín a Holešovice je přitom v Praze druhý nejstarší. Spolu s celou železnicí z Prahy do Děčína letos jubiluje – první vlak přes viadukt projel 1. června 1850.

Negrelliho viadukt prošel zatím třemi velkými proměnami. Ta první ho potkala v první polovině 50. let. Jejím výsledkem je betonový nadjezd nad Křižíkovou ulicí, kde musely potřebám silniční dopravy ustoupit první tři oblouky. Druhá změna přišla v roce 1962, když na mostě vyrostly sloupy trakčního vedení. Třetí potom změnila podobu mostu o devatenáct let později podobným způsobem jako přestavba z 50. let. Došlo k ní ovšem na holešovické straně, když v rámci výstavby magistrály a terminálu Vltavská zanikly dva původní krajní oblouky a nahradila je další betonová konstrukce. Vzhled mostu také měnila zástavba mostních oblouků, kde vznikly různé dílny, v minulém desetiletí ale vestavby zmizely a most dnes lze opět volně podejít takřka kdekoli.

Ačkoli se to může zdát s podivem, jubilant pojmenovaný po stavbyvedoucím olomoucko-pražské i pražsko-drážďanské dráhy Aloisu Negrellim je druhý nejdelší pražský most – hned po dálničním mostu Radotínském. Do roku 1998 byl navíc nejdelším mostem v českých zemích a až do počátku 20. století držel primát i v celé Evropě. Je dlouhý 1,1 kilometru. Nevede totiž pouze přes Vltavu, pokračuje dále nad karlínskými domy a končí až na zhlaví Masarykova nádraží. Jeho součástí ale není spojovací viadukt, který umožňuje odbočení směrem k Hrabovce, resp. Libni.

Oprava Negrelliho viaduktu, která už má za sebou několik odkladů, by měla začít v lednu 2016. Čeká ho výměna kamenů, oprava spár i rekonstrukce mostních objektů. Současně nechá Správa železniční dopravní cesty položit nové koleje. Rekonstrukce je součástí modernizace dvou významných tahů – původní trati na Kralupy, resp. Děčín, ale také kladenské trati, která odbočuje na bubenském nádraží.