Negrelliho viadukt uzavírá jednu etapu své existence. Čeká ho rekonstrukce, která více než po 30 letech změní jeho podobu. Celková oprava ho čeká teprve podruhé. Železniční most spojující Karlín a Holešovice je přitom v Praze druhý nejstarší. Spolu s celou železnicí z Prahy do Děčína letos jubiluje – první vlak přes viadukt projel 1. června 1850.
Negrelliho viadukt jubiluje – a čeká na rekonstrukci
Negrelliho viadukt prošel zatím třemi velkými proměnami. Ta první ho potkala v první polovině 50. let. Jejím výsledkem je betonový nadjezd nad Křižíkovou ulicí, kde musely potřebám silniční dopravy ustoupit první tři oblouky. Druhá změna přišla v roce 1962, když na mostě vyrostly sloupy trakčního vedení. Třetí potom změnila podobu mostu o devatenáct let později podobným způsobem jako přestavba z 50. let. Došlo k ní ovšem na holešovické straně, když v rámci výstavby magistrály a terminálu Vltavská zanikly dva původní krajní oblouky a nahradila je další betonová konstrukce. Vzhled mostu také měnila zástavba mostních oblouků, kde vznikly různé dílny, v minulém desetiletí ale vestavby zmizely a most dnes lze opět volně podejít takřka kdekoli.
Ačkoli se to může zdát s podivem, jubilant pojmenovaný po stavbyvedoucím olomoucko-pražské i pražsko-drážďanské dráhy Aloisu Negrellim je druhý nejdelší pražský most – hned po dálničním mostu Radotínském. Do roku 1998 byl navíc nejdelším mostem v českých zemích a až do počátku 20. století držel primát i v celé Evropě. Je dlouhý 1,1 kilometru. Nevede totiž pouze přes Vltavu, pokračuje dále nad karlínskými domy a končí až na zhlaví Masarykova nádraží. Jeho součástí ale není spojovací viadukt, který umožňuje odbočení směrem k Hrabovce, resp. Libni.
Oprava Negrelliho viaduktu, která už má za sebou několik odkladů, by měla začít v lednu 2016. Čeká ho výměna kamenů, oprava spár i rekonstrukce mostních objektů. Současně nechá Správa železniční dopravní cesty položit nové koleje. Rekonstrukce je součástí modernizace dvou významných tahů – původní trati na Kralupy, resp. Děčín, ale také kladenské trati, která odbočuje na bubenském nádraží.