Na liberecké koleje se po 42 letech vrací historický vlečný vůz

Liberec – Na tramvajovou trať mezi Libercem a Jabloncem se po 42 letech vrací vlečný osobní vůz z roku 1932. Ten jako jediný ze čtyř kusů vyrobených pro úzkorozchodnou - tedy metrovou trať, neskončil ve šrotu. Jeho oprava trvala pět let a liberečtí nadšenci jí věnovali čtyři tisíce hodin. Jezdit má při výjimečných příležitostech, poprvé sveze cestující už v pátek při akci automuzea ve vratislavickém pivovaru.

„Členové Boveraclubu pracovali zdarma. Náklady na materiál a práce, co jsme si museli objednat, byly asi 800 tisíc korun,“ uvedl Tomáš Krebs, který se na renovaci vozu rovněž podílel. Většinu zaplatil klub z grantů od Libereckého kraje. 

Dochovaný unikát je jedním ze čtyř uzavřených vozů s ocelovou konstrukcí, které si Jablonec objednal v roce 1932 u společnosti Ringhofer pro dnes už neexistující tramvajovou trať z Rychnova do Janova. Jezdit ale začaly až o čtyři roky později, jablonecký dopravce kvůli rekonstrukcím tratí a vlivem světové hospodářské krize neměl dlouho na jejich zaplacení. 

Na trati mezi Libercem a Jabloncem jezdily v letech 1955 až 1973. Do dnešních dnů se dochoval jediný vůz, ostatní byly sešrotovány. Nepojízdný vůz získal Boveraclub v roce 2009, na dlouhodobé zápůjčce se domluvil s Technickým muzeem v Brně, který měl tramvaj ve své sbírce od roku 1979. 

Podle Krebse nebyl vůz v dobrém stavu, na čemž se podepsala i špatná údržba za minulého režimu. „Když jsme vůz rozdělali, tak jsme za lavicemi našli rozbité skleněné tabule, modře natřené, což bylo zatemnění z druhé světové války. Takže nám došlo, že od té doby vůz nebyl rozdělán a neměl žádnou větší údržbu,“ vylíčil. Podle něj museli vůz odstrojit až na holý skelet a zpětně kompletovat dosazením renovovaných původních dílů. Osvětlení tak například zajišťují světla připomínající lustry.

Vlečný vůz sveze první cestující už zítra (zdroj: ČT24)

Ve voze je dvacet míst k sezení a třicet k stání. Chybí motor i volant – vůz je vybaven jen ruční brzdou. „Když byly návaly, tak se stávalo i to, že cestující stáli na posledním schůdku a viseli ze dveří ven,“ popisuje další ze členů Boveraclubu Jan Roženský. 

Vlečný vůz bude jezdit v soupravě s motorovým vozem 6MT z roku 1953. „V podstatě se tyto vozy vrací k sobě, na lince mezi Jabloncem a Libercem spolu v minulosti jezdily,“ konstatoval Krebs. Bizarní je barevná kombinace obou vozů, zatímco 6MT je červený, vlečný vůz zelený. „Vyrobený byl sice také červený, ale v zelinkavých barvách jezdil v 50. letech. Takto tramvaje natírali Jablonečané, tak jsme se to rozhodli zachovat,“ dodává Krebs.