Pražští zastupitelé se shodli ohledně tunelu Blanka i tendru dopravního podniku

Praha - Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek seznámil zastupitele s dokumenty k tunelu Blanka. Jde hlavně o vyjádření firem k událostem posledních týdnů. Během nich se ukázalo, že v komplexu jsou kvůli vlhkosti poničené kabely, které blokují jeho otevření. Praha se také zaručí za závazky dopravního podniku, které vyplývají ze smlouvy za 19,2 miliardy korun, která byla loni upravena. Bezúplatné garance za odložené splátky na dodávku tramvají od strojírenské firmy Škoda Transportation dnes odsouhlasili zastupitelé.

Pro dopravní podnik, který není v dobré finanční kondici, to znamená, že bude od letoška namísto 2,3 miliardy korun ročně splácet polovinu. Dohodu o úpravě problematické smlouvy podepsal dopravní podnik, který je největší městskou společností v České republice, a strojírenská firma po několikaměsíčním vyjednávání loni v květnu. Kromě rozložení splátek a zachování ceny se dohodly mimo jiné na lepší výbavě tramvají a prodloužení záruky pro již dodané poruchové tramvaje. Praha má ručit za to, že dopravní podnik závazky splatí do roku 2022.

Už dřív se mluvilo o tom, že pro dopravní podnik jsou garance existenčně důležité. Bez nich by totiž Škoda Transportation od dohody o odložených splátkách odstoupila a dopravní podnik by musel za tramvaje platit tak jako doposud. „Znamenalo by to další zadlužování dopravního podniku, eventuálně Prahy,“ řekl ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. Podnik už zaplatil zhruba polovinu z 250 objednaných tramvají.

Ilustrační foto
Zdroj: Syrůček Jakub/ČTK

Garance po několika odkladech už vloni jednou zastupitelé odsouhlasili. Kvůli obavě z takzvané nepovolené veřejné podpory si ale vyžádali projednání s Evropskou komisí a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a další hlasování v zastupitelstvu. Podle Ďuriše kvůli tomu podnik vyjednal dodatek k původní dohodě se Škodou Transportation, podle něhož se souhlas zastupitelů s garancemi posunul z konce loňského roku na závěr března.

V původním kontraktu z roku 2006 se město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázalo odebrat 250 tramvají 15T ForCity, které byly vyvinuty speciálně pro Prahu. Smlouva dopravní podnik na několik let zatížila vysokými splátkami.

Radní se shodli, firmy ale hází vinu za vadné kabely jedna na druhou

Do tunelu Blanka natekla voda v roce 2013 vjezdy na Letenské pláni a na Malovance. Následně se dostala do chodníků a poškodila kabely, které jsou v nich vedeny. V té době totiž ještě nebyly dokončeny a plně funkční vodotěsné poklopy na chodnících.

Tunel Blanka
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Slovní přestřelka mezi vedením města a dodavateli stavby trvá už několik dní. Vzrušená debata se vede hlavně kolem toho, kdo nese vinu za vlhké prostředí v tunelu a kdo zaplatí výměnu kabelů poničených mokrem. Zničené kabely jsou podle platných smluv majetkem hlavního města, řekl dodavatel technologií, firma ČKD Praha DIZ. Primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) už dříve uvedla, že jedna firma hází vinu na druhou. Město uvažuje, že se kvůli sporům s dodavatelem technologií obrátí na arbitrážní soud.

Tunelový komplex, který měl řidičům sloužit už před čtyřmi lety, vyšel zatím na 37 miliard korun. Stavbu zahájila radnice, kterou tehdy vedl primátor Pavel Bém (ODS). Blanka měla být otevřena v roce 2011. Proti původním předpokladům se práce prodražily zhruba o šest miliard korun. Tunel Blanka je součástí městského okruhu, navazuje na Strahovský tunel.

Pražští zastupitelé se shodli na tunelu Blanka i tendru Dopravního podniku (zdroj: ČT24)