Na opravy silnic rozdá ministerstvo 4,4 miliardy

Ministerstvo dopravy letos rozdělí přes čtyři miliardy korun na opravy silnic druhých a třetích tříd, o peníze mohou kraje žádat už nyní. Cestáři ale zatím opravují jen ty nejhorší výmoly, přičemž používají postup, jenž většinou dlouho nevydrží. Modernější metoda s přídavkem přírodních aditiv není oficiálně schválená a úřady ji zatím mohou pouze testovat.

„Pro jednotlivé kraje jsou stanoveny finanční limity. Celkový objem 4,4 miliardy korun byl rozdělen podle délky silnic druhé a třetí třídy v jednotlivých krajích,“ uvedl pověřený ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica. Nejvíce peněz mohou na rozsáhlejší opravy získat kraje Středočeský, Jihočeský, Plzeňský a Vysočina. Na ty menší s využitím nových metod je letos možné ze státního fondu čerpat 100 milionů.

V současné době existují dvě metody, jak silniční výmoly opravovat. Hojně používaná levnější směs obsahuje kamení, asfalt a rozpouštědla jako například benzin. V té dražší jsou však namísto rozpouštědel použita přírodní aditiva. Oprava jedné díry v obou případech zabere maximálně deset minut, výhodou té modernější ale je zejména vyšší odolnost a možnost okamžitého zprovoznění úseku.

Události: Opravy okresních silnic (zdroj: ČT24)

Podle starosty Stříbrné Skalice se běžné záplaty začínají drolit po pouhém měsíci. „Většinou to dopadne tak, že opravíte dva metry čtvereční a hned vedle se vám rozjede další jeden metr čtvereční,“ říká starosta Jiří Procházka. Proto se tam silnice opravují už druhý rok směsí s přírodními aditivy. „Je dražší na tuny, ale na efektivitu je to levnější,“ dodává. Kvalitní studená směs ale nejde využívat na opravy celých rozbitých úseků vozovek.

„Máme vynikající výsledky z testů na dálnicích, rychlostních komunikacích i silnicích nižších tříd,“ tvrdí říká obchodní ředitel společnosti vyrábějící novou směs Pavel Pek. Nová metoda se ale stále jen obtížně dostává do tabulek úředníků. „Problémy jsou spíše časové, protože každá technologie musím získat předpisovou oporu a to zhruba rok a půl trvá,“ tvrdí první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.