Duben nadobro neplatí, Blanka čeká na nový termín

Praha – Tunelový komplex Blanka bude dále ležet ladem. Informaci, že neplatí ani dubnový termín zahájení provozu, oficiálně potrvdil náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Příčinou jsou tentokrát poškozené kabely technického zabezpečení. Termín otevření se posunuje už od roku 2011. Nový termín město stanoví, až dodavatelé vypracují harmonogram nutných oprav.

Tunelový komplex, který se má stát severozápadní částí vnitřního silničního okruhu Prahy, nadále zůstane pro řidiče uzavřen. Potvrdil to náměstek primátorky po kontrolním dnu na stavbě. Technická správa komunikací již plánovala napojení nového tunelu na sousední Strahovský tunel, ukázalo se však, že se v prakticky dokončené Blance již objevila kritická závada – množství kabelů technického zabezpečení je poškozeno. Mohou za to předloňské přívalové deště a vlhké prostředí, se kterým projektanti nepočítali. Dodavatelé na poškození poukazovali již na podzim, nyní se podle náměstka ukázalo, že je poškození podstatně rozsáhlejší, než se zdálo. „Kabely, které byly vystaveny vodě, nejsou schopny provozu a musí dojít k jejich výměně,“ řekl náměstek Dolínek. Dodavatele vyzval, aby vypracovali harmonogram opravy, podle kterého bude možné stanovit další datum otevření tunelu.

Petr Dolínek kritizoval společnost ČKD DIZ Praha, která je dodavatelem technologií pro tunel, při dnešním jednání v rámci kontrolního dne mu zástupci společnosti nesdělili, zda bylo v místě, kde kabely jsou, vlhko již v době, kdy ho dodavatel přebíral. Mediální zástupce ČKD právě to však naznačil. „Prostředí pro montáž technologie v průběhu výstavby nebylo v souladu se zadávací dokumentací stavby a s uzavřenou smlouvou o dílo. Tunel Blanka je totiž projektován jako suchý, respektive převážně suchý,“ uvedl. Voda se do míst, kde jsou kabely, dostala při prudkých deštích v létě 2013, kdy byla Blanka ještě rozestavěna.

Prodraží se Blanka znovu? Ještě se uvidí

Podle Petra Dolínka dodavatel jedná s pojišťovnou, zda škodu, která vznikla po deštích, uhradí. Poté bude také jasnější, zda – a o kolik – se zvýší cena stavby, která kromě soustavy tří tunelových úseků zahrnuje Trojský most a rekonstrukce přilehlých křižovatek a komunikací. Nové kabely přijdou na desítky milionů korun, náměstek je však přesvědčen, že i kdyby pojišťovna plnění neuznala, šla by oprava na vrub dodavatele. „ČKD si musí nyní ujasnit – v minulosti to odmítala – že by dali garanci za kabely, které nemají certifikaci, ale pouze prohlášení o shodě,“ poznamenal ovšem Petr Dolínek. Zdůraznil však, že jediné náklady, které by město mohlo ještě zaplatit, by byly na položení kabelů odolnějších vůči vlhkosti. „Potom je to v řádu milionů na cenu kabelů – rozdíl oproti stávajícím,“ řekl náměstek. Podle Karla Samce ale bude navíc například nutné zajistit vysušení prostředí pro montáž.

Dolínek: V jisté fázi může za šlendrián ČKD i minulé vedení (zdroj: ČT24)

ČKD navíc tvrdí, že se průsaky objevily již před povodní. To ale město odmítá. „Jsme připraveni toto doložit,“ řekl náměstek. Zatím činí cena Blanky zhruba 37 miliard korun.

Původní cena, o které kdysi hovořil primátor Pavel Bém, byla zhruba dvacetimiliardová, jeho nástupci však toto číslo již odmítali jako neúplnou částku zahrnující pouze hrubou stavbu, za reálnou označovali cenu kolem 31 miliard. Přesto se Blanka významně prodražila – zhruba o šest miliard. Bývalý náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) zdůvodnil zvýšení ceny nutnými změnami projektu a také požadavky městských částí na rozsáhlé úpravy ulic a prostranství v blízkosti Blanky.

Blankou se již prohánějí auta, ale jenom dodavatelských firem
Zdroj: ČTK/Roman Vondrouš

2011, 2012, 2014, 2015 – termínů již bylo mnoho, neplatil žádný

Odklady termínu otevření jsou u tunelového komplexu Blanka již tradicí. Exprimátor Bém původně sliboval, že se jím bude jezdit již v roce 2011, později město dokončení o rok odložilo. Za primátora Svobody se již hovořilo o roku 2014, slavnost plánovanou na loňské jaro však překazily spory města s dodavateli a několikaměsíční přerušení prací. Slepým výstřelem se ukázal být termín na počátku loňského prosince, který stanovilo bývalé vedení města krátce před volbami, dodavatelé ho však označili za nereálný a počítali s letošním březnem či dubnem.

Jak šel čas s Blankou:

  • září 1999 (primátor Jan Koukal): schválena změna územního plánu s tunelovým komplexem ve variantě Blanka (tunel veden z Letné pod Stromovkou)
  • září 2006 (primátor Pavel Bém): vyhlášení výsledků výběrového řízení
  • jaro 2007: zahájení prací
  • listopad 2009: IDS oficiálně přiznává roční zpoždění
  • podzim 2010: po volbách se stává primátorem Bohuslav Svoboda
  • srpen 2011: primátor Svoboda a jeho náměstek pro dopravu Březina přiznávají prodražení Blanky a odklad otevření na rok 2014
  • říjen 2011: původní termín dokončení
  • prosinec 2012: druhý oznámený termín dokončení; ve skutečnosti si Metrostav stěžuje na neproplácení faktur, město ohlašuje jejich kontrolu
  • jaro 2013: po rozpadu koalice se stává primátorem Tomáš Hudeček
  • listopad 2013: vyostření sporů mezi městem a Metrostavem, primátor hovoří o neplatnosti smluv
  • prosinec 2013: kvůli dlouhodobému neproplácení faktur a neschválení víceprací přerušuje Metrostav stavbu
  • duben 2014: třetí oznámený termín dokončení
  • jaro 2014: arbitrážní soud nařizuje pokračování stavby
  • září 2014: stavební dokončení komplexu
  • říjen 2014: otevření Trojského mostu
  • listopad 2014: novou primátorkou se stává Adriana Krnáčová
  • prosinec 2014: další z termínů zprovoznění
  • březen, popř. duben 2015: další „propadlý“ termín
  • ???: zahájení zkušebního provozu