Primátorka mírní plány s papírovými kupony, mají být jen záložní

Praha – Papírové předplatní jízdenky, které chce pražské vedení nechat vytisknout, zřejmě zatím nepůjdou do prodeje. Podle primátorky Adriany Krnáčové mají posloužit pouze jako záložní řešení, pokud by se nepodařilo dohodnout na dalším provozu Opencard, popř. zvýšení počtu karet. Kdyby však bylo zavedení kuponů nutné, chce je město mít k dispozici.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nyní mírní plány na bezprostřední zavedení papírových předplatních jízdenek pro MHD. Papírové kupony považuje za záložní řešení pro případ, že by městu došly licence na vydávání nových opencard. Těch je ale ještě 60 tisíc. Kupony však chce mít Krnáčová k dispozici, kdyby byly potřeba. „Ubezpečuji všechny stávající držitele opencard, že pro ně se vůbec nic nemění. Případné změny se v budoucnu dotknou výhradně nových klientů, a to pouze za předpokladu, že dojdou ty licence, které má město k dispozici,“ uvedla primátorka Krnáčová.

Pražská rada projedná v úterý materiál, který počítá s návratem papírových předplatních jízdenek pro pražskou MHD. Vyplývá z něj, že by se měly neprodleně zavést a fungovat souběžně s elektronickými jízdenkami nahranými na opencard. Počítá například s informační kampaní, kterou má připravit dopravní podnik a organizátor dopravy ROPID, a také omezením některých výhod elektronických jízdenek, které u papírových kuponů nejsou možné.

Případné znovuzavedení papírových kuponů již vzbudilo ostrou kritiku. Mluvčí společnosti eMoneyServices, která vlastní práva k Opencard, Martin Opatrný řekl, že by byla Praha prvním městem, které se takto vrátí k papírovým kuponům. „Na tomto řešení se podílet nebudeme,“ dodal. Spolupráce s EMS by přitom podle něj byla při souběžné existenci elektronických a papírových jízdenek nutná.

Odmítavě reagoval také předseda pražské ODS Filip Humplík: „Já jenom čekám, kdy nám řekne, že místo tramvají se vrátíme ke koňkám a místo mailů si budeme faxovat nebo dokonce telegrafovat.“

Papírové kupony mají zůstat v záloze (zdroj: ČT24)

Budoucnost Opencard zůstává nejasná

O osudu systému Opencard má rozhodnout analýza, konkrétní informace zatím nechce říci vedení města ani zastupitelé České pirátské strany, kteří s koalicí situaci kolem karty řeší. Zástupci firmy eMoneyServices (EMS), která vlastní práva k Opencard, tvrdí, že Praha dosud ani nemá jasno v tom, zda bude v projektu pokračovat. Smlouva s EMS přitom podle Martina Opatrného skončila vloni v dubnu. Sama primátorka loni v prosinci tvrdila, že „řešení“ situace bude do Vánoc. Koalice ale dosud žádné nepředstavila.

Opencard začala Praha zavádět v éře Pavla Béma v roce 2007. Od roku 2008 slouží jako nosič elektronických jízdenek (předtím byla použitelná především k placení poplatků za parkování v centru města), o dva roky později byly zrušeny papírové kupony s výjimkou přenosných (anonymních) časových jízdenek. Později se vlastnictví opencard stalo podmínkou využívání bezplatného jízdného pro některé skupiny cestujících. Kartu si dosud vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících.

Opencard stála Prahu zatím minimálně 1,35 miliardy korun. Okolnosti jejího vzniku, zavedení a uzavření smlouvy na provoz systému s firmou Haguess (od ní předloni odkoupila práva EMS) vyšetřovala policie. Jedinými obviněnými byla skupina někdejších úředníků z odboru IT. Soud jim později udělil podmínku, odvolací soud potom třem z šesti obžalovaných trest zrušil, jednomu naopak zpřísnil na nepodmíněný. Události související s Opencard vyšetřovala také parlamentní komise, která práci policie a státní zástupkyně opakovaně kritizovala. Kvůli pozdější smlouvě na další provoz systému uzavřené bez soutěže je obžalováno deset bývalých radních z TOP 09 a ODS. Soud navíc řeší i spor Prahy a EMS.

Historie Opencard:

  • říjen 2005: schválení projektu čipových karet pro MHD, knihovnu či parkování
  • duben 2007: zahájení výdeje opencard (zprvu zdarma)
  • květen 2008: spuštění aplikace DOS umožňující využít karty jako nosiče jízdenek na MHD
  • leden 2009: zrušení papírových ročních kuponů, opencard jako jediný jejich nosič
  • listopad, prosinec 2009: dva audity poukázaly na předražení projektu a jeho problémy kvůli závislosti na firmě Haguess vlastnící práva k systému
  • únor 2010: zahájení policejního vyšetřování, rovněž prodloužení smlouvy s Haguess
  • listopad 2010: zrušení většiny zbylých neelektronických časových jízdenek
  • duben 2012: prodloužení smlouvy s Haguess
  • leden 2013: podle rok staré dohody přešla práva na Opencard od Haguess na EMS
  • březen 2013: zahájení trestního stíhání radních, kteří v r. 2012 schválili prodloužení smlouvy
  • březen až červen 2014: spory města a EMS o provozování systému, úvahy o zavedení papírových kuponů
  • červenec 2014: dohoda o dalším provozu systému, žaloba EMS na Prahu kvůli údajným dluhům, původně mělo jít o arbitráž
  • prosinec 2014: přenesení žaloby k městskému soudu, dohoda o dalším provozu Opencard
  • leden 2015: příprava obnovení papírových kuponů