Na Lipně vznikla ledová magistrála

Lipno - Lipno láká bruslaře, na zamrzlé hladině mohou kroužit po více než desetikilometrové dráze - jedné z nejdelších na kontinentu. Provozovatelé ji nejen pravidelně upravují, ale stejně pečlivě měří i sílu ledu po celé její délce. O víkendu na ledovou dráhu vyrazily stovky bruslařů, a to jak z Česka, tak i ze zahraničí. Pokud nepřijde nějaká zásadní obleva, vydrží tu podle vodohospodářů dráha minimálně ještě měsíc.

Ledová magistrála má tvar oválu, směrem k Frymburku a Přední Výtoni je široká osm metrů, díky mrazu má zatím většinou hladký povrch bez větších prasklin a rýh. Bruslaři si pochvalují: „Ideální kombinace pro rodinu - máma s kočárem na brusle a děti s tátou na sjezdovku. Je to výborné.“ Na čerstvě vymetenou ledovou dráhu vyrazily o víkendu stovky bruslařů, někteří tady zvládli desítky kilometrů. „Registrujeme bruslaře z celé republiky,“ potvrdil zástupce lipenského areálu Martin Řezáč. Led ale testují například i nizozemští rychlobruslaři.

O dráhu pečují dobrovolníci, povrch udržují pomocí malého traktoru. Odhrnují sníh a zametají led kartáčem. Každý den pak objíždějí trať s vrtačkou, měří a zapisují tloušťku ledu. „Dnes je led silný 31,5 centimetru,“ uvedl správce dráhy Jan Staněk. Náklady na celou sezonu se odhadují na sto tisíc korun.

Reportáž Aleše Hazuky (zdroj: ČT24)

Podle vodohospodářů je trať nejdelší bruslařskou dráhou v Česku. Jak potvrdil ředitel Povodí Vltavy České Budějovice Zdeněk Zídek, led je dostatečně silný, žádné nebezpečí podle nich nehrozí: „Je to bezpečné, až na místa, kde se do nádrže vlévají potoky, těm se vyhýbáme.“ Po ledové spojnici se někteří zdatní bruslaři dostanou do sousedních obcí zhruba stejně rychle jako auto, jde podle nich o příjemnou zkratku.