Část peněz z jízdenek pražské MHD končí na Panenských ostrovech

Praha - Po Opencard vyplula na světlo další problematická zakázka pražského dopravního podniku. Část z desítek milionů korun, které platí za výrobu jízdenek, končí na Panenských ostrovech. To lístky zbytečně zdražuje. Je to odměna takzvanému zprostředkovateli za to, že dodavateli jízdenek pomůže k zakázce od dopravního podniku. Dokazuje to smlouva, kterou získali Reportéři ČT. Dopravní podnik tvrdí, že se smlouvou nemá nic společného. Smlouvu odsoudil primátor Prahy Bohuslav Svoboda, protože kromě jiného navyšuje výrobní cenu jízdenky.

Speciální smlouva stvrzuje, že 17 haléřů z každé jízdenky pražského dopravního podniku odchází na Panenské ostrovy. Dohodla se na tom firma Neograf, která jízdenky dodává, a Cokeville Assets na Panenských ostrovech, která jí měla obchod s dopravním podnikem zprostředkovat. „Takováto smlouva je podle mě pro státní podnik neakceptovatelná, primárně jde o to, že tato provizní smlouva jakoby o sto procent navyšuje cenu jízdenky, tedy produkt, který nakupují občané,“ podotýká primátor Bohuslav Svoboda.

Smlouva nemá s DP nic společného, tvrdí Dvořák

„Tyto skutečnosti minimálně nasvědčují tomu, že se jedná o vyvádění veřejných prostředků,“ míní advokátka Petra Bielinová. Někteří z firmy Neograf navíc tvrdí, že odvádění peněz na Panenské ostrovy bylo jednou z podmínek, které si vymínil právě dopravní podnik. „Já tvrdím, tato smlouva nemá s DP nic společného. To je zásadní moje vyjádření,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Martin Dvořák.

A kde peníze z ostrovů končí? Na smlouvě je za firmu z panenských ostrovů Cokeville assets uvedený Petr Kmeť. Jeho kancelář sídlí na stejné adrese jako advokátní kancelář připravující některé smlouvy pro dopravní podnik. „Advokátní kancelář pro klienta zpracovávala v roce 2007 stanovisko ohledně možných způsobů zadání zakázky na výrobu jízdních dokladů. Následně dle zadání klienta připravovala advokátní kancelář návrh rámcové smlouvy o dílo se společností NEOGRAPH, a.s. na dodávku jízdních dokladů a souvisejících výrobků,“ uvedl v emailu Marek Stubley z Advokátní kanceláře ŠACHTA & PARTNERS v.o.s.

Podle Stanislava Beránka z Transparency International ČR končí peníze opět u lidí z dopravního podniku. „Co se z toho nabízí, je, že sice ty peníze krouží někde po Panenských ostrovech, ale pravděpodobně končí u lidí spojených s dopravním podnikem samotným,“ dodal.

Bohuslav Svoboda, primátor Prahy:

„Můj požadavek  na  dopravní  podnik bude,  aby  takovouto  smlouvu, která  má  v  pozadí  navazující  smlouvu  o  poskytování  provize, mohla ukončit.“

Pražský dopravní podnik navíc využil výjimku v zákoně, která u takzvaných cenin, tedy i jízdenek, umožňuje oslovit dodavatele přímo bez výběrového řízení. Je to kvůli ochraně utajovaných prvků. V Brně je ale jízdenka chráněná taky, přitom tam vypsali normální výběrové řízení. Smlouva je podle právníků nevýhodná pro pražský podnik také proto, že má čtyřletou výpovědní lhůtu. V praxi to totiž znamená, že Neograf bude lístky dodávat ještě čtyři roky poté, co přestane dopravnímu podniku jako firma vyhovovat.