Zavátým vozovkám často zamezí aleje, zaznívá kritika kácení

Praha – Některé zaváté a nesjízdné úseky při sněhových kalamitách mohou být důsledkem pokácených stromů kolem silnic. Stromové aleje lemující vozovky totiž slouží částečně jako ochrana před sněhem i větrem a zároveň pomáhají jako orientační body podél silnic. Na stále větší problém mizejících stromořadí, která citelně chybí při kalamitách, upozorňují řidiči i ekologové. Správci silnic ale kritiku odmítají. Podle nich se porážejí stromy jen v nebezpečných a nemocných alejích a nahrazuje je pak nová výsadba.

„Když tam ty stromy nejsou, tak dneska, když napadne sníh, člověk často neví, jestli se pohybuje po silnici nebo po poli. Čili ten řidič se může podle toho dobře orientovat,“ říká předseda občanského sdružení Zelená pro Pardubicko Jan Linhart. Přitom není jediný, kdo z ekologických kruhů hájí stromy podél silnic. Před zbytečným kácením varuje například sdružení Arnika a zmiňuje výsledky francouzské studie. „Dokonce se ukázalo, že v několika krajích, kde je zhruba desetinásobně vyšší hustota alejí, bylo to riziko nehod dokonce třikrát nižší,“ sdělila telefonicky mluvčí Arniky Zora Kasíková.

Podle Arniky nejde jen o nehody, ale i ochranou funkci stromů před sněhem nebo naopak slunečním zářením. Správci silnic ale odmítají podezření, že by se v posledních letech kácelo i tam, kde to není nutné. „Buď je to důvod zdravotní, nebo bezpečnostní, kdy ty požadavky vzniknou buď ze strany policie, nebo silničního správního úřadu,“ vysvětlil Marián Cvrkal ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

Za pokácené stromy v kraji vloni silničáři vysázeli 1 200 nových, a to i s pomocí evropské dotace. O poznání méně než dřív lemují silnice i takzvané zásněžky. Pořízení a údržba jedné stojí asi 350 korun. Stejně jako výsadba a údržba stromů tak i umístění zásněžek podle silničářů naráží na problémy s některými majiteli soukromých pozemků. Složité majetkoprávní vztahy silničáři dokládají i příkladem, kdy majitel pole požadoval finanční náhradu za poškozenou úrodu.

Reportáž Michala Klokočníka (zdroj: ČT24)