Zrušené vlaky se vrátí do jižních Čech – ale jen na týden

České Budějovice – Jihočeský kraj, který v minulých letech výrazně omezoval regionální železniční dopravu, se chce pověsti vlakobijce zbavit. Ačkoli k červnové změně jízdního řádu plánuje i další škrty, rozhodl se současně vyhovět obcím, které žádají opětovné zavedení některých dříve zrušených spojů. Úředníci ale nejsou zcela přesvědčeni o tom, že vlaky budou opravdu jezdit plné, a tak je nejprve zavedou na zkoušku. Pokud posilové vlaky uspějí u cestujících, objedná je kraj natrvalo od červnové změny jízdního řádu. Mimořádné posilové vlaky budou v jižních Čechách jezdit zhruba týden ve druhé polovině března, jízdní řády zveřejnil jihočeský organizátor regionální integrované dopravy JIKORD na svém webu.

Nejvíce zkušebních vlaků pojede na trati z Českých Budějovic do Strakonic a Horažďovic, jeden pár spojů objednal Jihočeský kraj také pro trasu České Budějovice – Rybník – Vyšší Brod a zpět. Ten pojede před třetí odpoledne z krajského města a po páté hodině zpět, v provozu bude v pracovní dny od 19. do 27. března.

Spoje musí využívat alespoň desítky lidí

Na strakonickou trať chce kraj poslat jeden posilový pár osobních vlaků, který pojede ve čtvrt na čtyři odpoledne z Českých Budějovic do Dívčic a po půl páté zpět, navíc pojede jeden spoj z Číčenic, který bude v krajské metropoli v devět hodin dopoledne. Výraznou změnu plánuje kraj v mezikrajském úseku Strakonice – Horažďovice, kde chce protáhnout hned dva páry vlaků, které obslouží zastávky mezi oběma městy. Ráno v sedm bude ze Strakonic do Horažďovic pokračovat vlak ze Sušice, který se vrátí zpět po půl deváté. Odpoledne bude do Strakonic protažen jeden pár plzeňských osobních vlaků. Vlaky mezi Strakonicemi a Horažďovicemi budou jezdit v pracovní dny od 21. do 30. března, z Číčenic, resp. Dívčic se cestující svezou posilovými spoji v pracovní dny od 23. do 30. března.

Reportáž Veroniky Kabátové (zdroj: ČT24)

Cestující se v posilových vlacích budou moci prokázat běžnými jízdenkami Českých drah, Jihočeský kraj za jejich jízdy připlatí zhruba 100 tisíc korun. Zda sáhne hlouběji do kapsy a objedná je následně natrvalo, bude záležet především na cestujících. „V kladném případě by uvedené spoje mohly být zavedeny v pracovních dnech od připravované změny jízdního řádu, která bude platit od 10. června,“ řekla mluvčí kraje Kateřina Koželuhová.

Peníze, které je ochoten kraj vložit do dodatečných vlaků na tratích západně a jižně od Českých Budějovic, ovšem beztak půjdou z železniční dopravy. K červnové změně grafikonu připravili úředníci výrazná omezení ve východních oblastech regionu, o část vlaků by měla přijít zejména slavonická lokálka.