Pražský orloj je znovu kompletní

Praha - Věž orloje na Staroměstském náměstí, jedna z nejvyhledávanějších pražských památek, je po dvou měsících opět kompletní. Ke čtyřem již opraveným plastikám přibyly dnes na fasádu orloje i zbylé sochy Filozofa, Anděla, Hvězdáře a Kronikáře.

Horní čtveřice se jmény Marnivec, Lakomec, Smrtka a Rozkoš-Turek opustila věž v polovině ledna. Po měsíci je v restaurátorské dílně vystřídaly čtyři plastiky obklopující kalendářní desku orloje. Sochy jsou umístěny na jižní fasádě, odolávají tak náročným povětrnostním podmínkám. Restaurátoři je proto pravidelně sundávají a kontrolují jejich stav.

Zavěšování soch trvalo zhruba půl hodiny. Správce orloje Petr Skála z plošiny připevnil nejprve Kronikáře a Hvězdáře, poté následoval Filozof a poslední přišel na řadu Anděl. Přes všechny sochy pak natáhl síť proti holubům.

Restaurátoři Jiří Matějíček a Darina Smetánková na nich v uplynulých týdnech vyspravili a zahladili praskliny, obnovili zlacení, vyretušovali barvy v místech, kde jsou vystaveny slunečnímu záření, a zbavili je nečistot a ptačího trusu. U pohyblivých figurek zkontrolovali mechaniku. V roce 1999 byly sochy kvůli značnému poškození kompletně opraveny.

Staroměstský orloj je znovu kompletní
Zdroj: Michal Kamaryt/ČTK

Hříchy a ctnosti

Obě čtveřice soch měly podle Skály původně jiný význam, než jaký jim v současnosti přičítáme. „Byly to sochy představující kardinální hříchy a ctnosti. Na to se ale v průběhu 19. století pozapomnělo,“ vysvětlil. „Dnes v nich vidíme loutkové figury, které znázorňující lidské činnosti spíš než ctnosti,“ doplnil.

Plastiky z lipového dřeva jsou ve dvojicích umístěny po stranách astronomických hodin a kalendářní desky orloje. Horní sochy jsou oživovány zároveň s pohybem apoštolů. Smrtka tahá za provaz a vyzváněním zahajuje pochod apoštolů. Kývá na Turka, který kroucením hlavy výzvy odmítá. Lakomec pokyvuje hlavou, potřásá měšcem v ruce a hrozí holí. Vedlejší Marnivec se zálibně prohlíží v zrcadle. Rozkoš je ze čtveřice jedinou sochou, která se nehýbá. Všechny sochy jsou kopiemi.

Reportáž Petry Schubertové (zdroj: ČT24)