Už před šesti lety protestovali obyvatelé Tábora, že chtějí, aby centrem projíždělo méně aut. Vznikla tady proto obytná zóna a zdražilo se parkování. Část lidí je ale ještě pro přísnější omezení, a na svém názoru trvají i jeho odpůrci. „Odráží se to hodně, protože je spousta lidí, kteří sem nejednou proto, že se tady v dnešní době platí víc než na Václaváku,“ řekl provozovatel restaurace Jiří Krejčí.
Hlavními argumenty pro vytlačení aut mimo historické jádro je bezpečnost chodců a poškozování památek. Historickým centrem Tábora sice mohou auta projíždět jen dvacetikilometrovou rychlostí, zato ale téměř všude. S parkováním je to vzhledem k počtu míst a cenám mnohem horší.

Reportáž Kristiny Vrkočové
Podobný problém řeší i Český Krumlov
Stejný problém řešil před časem i Český Krumlov. Teď už tam proto mohou auta jezdit jen na zvláštní povolení. „Ten systém, který byl vybudovaný i kolem toho historického jádra, pomohl organizaci dopravy a vlastně zpřístupnění i pro návštěvníky, kteří jedou k doktorovi, nakoupit si a podobně,“ vysvětlil starosta Českého Krumlova Dalibor Carda. Přesto i tam radnice opakovaně řeší, jestli omezení nejsou příliš přísná.
Řešení by mělo vycházet například z počtu obyvatel historického centra. Také podle toho, jestli jsou v něm úřady, nebo naopak jestli má být hlavně turistickým cílem.